Btw-verhoging op logies treft ook frituurzaken

Actueel |
5 nov 2025 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

De verhoging van het btw-tarief op logies van 9 naar 21 procent kan grote gevolgen hebben voor de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijkt uit een nieuw rapport dat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) deze week presenteerde, gebaseerd op CBS-microdata en onderzoek door Significant APE.

Volgens de analyse kan het aantal overnachtingen met wel 30 procent dalen. En dat raakt niet alleen hotels en vakantieparken, maar de hele toeristische keten: cafés, restaurants, musea en winkels. Ook frituurzaken in toeristische gebieden zullen volgens vakvereniging ProFri hier niet aan ontkomen. Minder gasten betekent immers minder bestedingen. KHN schat het verlies op 5,7 miljard euro aan toeristische uitgaven. Dus ook die puntzak friet aan de boulevard in Scheveningen of bij Manneken Pis op het Damrak in Amsterdam zal minder worden verkocht, alsdus ProFri.

De klap is het grootst in Zeeland, Limburg en Friesland, maar geen enkele provincie blijft buiten schot. Nederland verliest bovendien concurrentiekracht: in Duitsland en België ligt het btw-tarief op logies op respectievelijk 7 en 6 procent.

Gevolgen voor regio’s én leefbaarheid

Wat op papier een meevaller lijkt voor de schatkist, pakt volgens het rapport juist averechts uit. Minder toeristen betekent lagere totale belastingopbrengsten en verlies van banen en voorzieningen.

“Toerisme en horeca zijn meer dan economie,” stelt KHN. “Ze zorgen voor levendigheid en verbinding tussen mensen. Dat verdient beleid dat onze gastvrijheid versterkt, niet verzwakt.”

Voor de frituurbranche is dit ook relevant: waar minder toeristen komen, daalt de aanloop in snackbars en andere eetgelegenheden. De zorgen van KHN raken dus de hele keten van Nederlandse gastvrijheid. Dus ook die van frituurzaken, aldus ProFri.

Klik hier voor het rapport.

Foto: Manneken Pis – Damrak Amsterdam (Nederlands Frituurcentrum)

Meer over