Maakt het slaatje een comeback?

Actueel |
23 sep 2025 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten

Is het slaatje terug van nooit helemaal weggeweest? Sinds enige tijd trekt slaatjesmaker Westland in Den Haag de aandacht met zijn intensieve marketingcampagne het tussendoortje voor doorzetters. Heeft dit effect op de populariteit van het aloude kleine slaatje in de cafetariavitrine?

Het één persoons slaatje was van oudsher present in vrijwel alle cafetaria’s van ons land. Maar de laatste 25 jaar nam de animo langzaam maar zeker af. Ook het aantal snackbars dat grote salades voor feesten en partijen maakt, is maar een fractie meer van wat het was. Grote producenten en de supermarkten namen deze markt goeddeels over. “De huzarensalade is al jaren op zijn retour,” schreef Frituurwereld nog niet zolang geleden nog.

Gesterkt door een slaatje

Westland zet het slaatje sinds vorig jaar vol in de schijnwerpers. Het bedrijf (anno 1969) maakt er voor het eerst in zijn bestaan grootscheeps reclame voor. Met een TV-spotje waarbij een scholiere zonder mankeren de Zeelandburg over fietst, gesterkt door een slaatje. De commercial is al ruim een jaar te zien op televisie en sociale media.

Wordt de cafetariaconsument gestimuleerd door de slaatjesreclame?

Klik op de afbeelding om de tv-campagne te bekijken

Wachtslaatje van De Schelp

Bij cafetaria De Schelp in Roelofarendsveen is het zogenaamde Wachtslaatje een fenomeen op zich. Zelfgemaakt, in ronde schaaltjes en te koop in twee variaties. Een klein huzarenslaatje met ui, augurk en ei en, daarnaast een grotere uitvoering met onder meer een gevuld ei.

“We hebben het Wachtslaatje al zolang ik me kan herinneren,” zegt Joyce Norder van De Schelp. “Ik schat dat 75 procent van de slaatjes wordt verkocht aan klanten die op hun bestelling staan te wachten.”

“Iets meer animo”

Heeft de slaatjes-campagne van Westland effect op de vraag naar het Wachtslaatje? Joyce: “Ik heb de indruk dat er de afgelopen zomer inderdaad iets meer animo voor was. Een slaatje is toch een ietwat ouderwets en nostalgisch product. Ik verbaas me dus sowieso dat het nog zoveel wordt verkocht.”

Supermarkt en gemakswinkels

Westland mikt met zijn slaatjes overigens niet expliciet op cafetaria’s. Immers, ook supermarkten en gemakswinkels als AH to go verkopen toenemend tussendoortjes in kleinverpakkingen. Met name jongere generaties kopen er dit soort producten voor onderweg.

De slaatjes zijn er in onder meer de smaken huzaren, kip, rundvlees, ei en tonijn. Vier jaar geleden verkocht Westland tijdelijk ook frikandelslaatjes en kroketslaatjes via de supermarkt, overigens primair bedoeld voor op toast en crackers. Het bedrijf is het eigendom van Signature Foods. Tot deze holding behoren verder onder meer Johma Salades, Vlammetjes en KaasTengels.

Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: het traditionele slaatje bij Cafetaria Franske in Tilburg