3 dingen over fooddelivery ná corona

Actueel |
16 april 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Shutterstock

Als corona voorbij is en de horeca weer vol aan de bak kan, zal maaltijdbezorging voor het eerst te maken krijgen met dalende omzetten. Dat is de algemene verwachting van veel branchepartijen. Frituurwereld zet 3 dingen over fooddelivery ná corona op een rijtje.

Veel cafetaria’s en restaurants, maar ook cafés en andere foodservicebedrijven houden en hielden met afhaal en bezorging hun omzet op peil cq boekten in elk geval nog een soort van eigen omzet. Voor met name veel reguliere restaurants is maaltijdbezorging vooral een methode om contact te houden met de gasten en/of personeel aan het werk te houden. Hoe zal de bezorgmarkt zich ontwikkelen als we ons weer vrij mogen bewegen?

1. Specialisten vallen terug

De cijfers van bezorgspecialisten zijn daverend. In de eerste drie maanden van dit jaar groeide het aantal bestellingen via Thuisbezorgd met 53 procent. Nederlanders plaatsten via dit platform liefst 15,3 miljoen bestellingen. Ook specialisten als Domino’s en New York Pizza deden goede zaken. NYP-directeur Philippe Vorst zei in een interview met het FSIN: “Als het vaccin is toegediend en de restaurants weer open zijn, gaan de mensen weer uit eten. Ik ben ervan overtuigd; alles wat hip & cool is in de horeca, zal heel snel weer helemaal propvol zitten.” Hij verwacht dat bezorgspecialisten veel inspanningen zullen moeten leveren om hun omzet minimaal maar op niveau te houden na corona.

2. Restaurants haken af

Duizenden restaurants begonnen tijdens de lockdowns met maaltijdbezorging. De verwachting is dat veel restaurants hiermee na corona weer zullen ophouden. Immers: maaltijdbezorging geeft veel onrust in de bedrijven en legt druk op de keuken. Aangezien de consumenten een record aan spaargeld hebben opgepot, zullen inderdaad, zoals Vorst stelt, restaurants propvol zitten. Dat is nauwelijks te combineren met de onrust die bezorging met zich meebrengt. Bovendien: restaurateurs die goed kunnen rekenen, hebben al lang ondervonden dat het nog niet meevalt om met maaltijdbezorging een goede boterham te verdienen.

3. Specialistische bezorgkeukens

Een deel van de “coronabezorgers” zal ongetwijfeld bezig blijven met delivery. Hoewel reeds een substantieel deel van de cafetaria’s in Nederland bezorgde, zal een deel van de nieuwe bezorgers in de frituurmarkt ongetwijfeld doorgaan met het afleveren van gerechten aan de voordeur. Daarnaast zal de komende jaren een nieuw segment foodbezorging snel groeien: fooddelivery vanuit specialistische bezorgkeukens.

Dat kunnen dark kitchens zijn (keukens met meer kernproducten en meer merken onder één dak) en bezorgkeukens bij supermarkten. Ook is denkbaar dat restaurants die de coronacrisis niet overleven, worden geblindeerd en omgetoverd tot deliverykeukens. Marketing en eigen technologie (gebruiksvriendelijke apps) zijn hierbij vooralsnog van groot belang. Thuisbezorgd.nl is namelijk (vooralsnog) verboden terrein voor bezorgers zónder fysiek restaurant of fysieke cafetaria. Ter informatie: de duizenden bezorgadressen op Thuisbezorgd halen gemiddeld ruim een ton aan orders binnen via het platform.

Dat fooddelivery, na een wellicht wat tegenvallend na-coronajaar, de langjarige groeicijfers ten opzichte van 2019 weer zal oppakken, lijdt overigens geen twijfel. Dat ondernemers goed moeten blijven rekenen of hun bezorgverdiensten écht voldoende zijn, blijft eveneens als een paal boven water staan. Wat dit betreft: maaltijdbezorging vanuit gespecialiseerde keukens geeft zonder meer veel beter direct zicht op de kosten en baten.