McDonald’s verandert iconische Big Mac

Actueel |
9 augustus 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: McDonald’s Canada

In zijn jubileummaand (deze maand is McD 50 jaar in ons land) introduceert McDonald’s Nederland de vernieuwde Big Mac. Dat is groot fastfoodnieuws, want sinds de introductie in de VS in 1967 bleef de iconische hamburger vrijwel onveranderd. McDelivery lijkt één van de drijfveren voor de verandering.

door Ubel Zuiderveld

“De nieuwe Big Mac. Veel lekkerder dan de Big Mac,” zegt McDonald’s Nederland in zijn reclamespotje. Het broodje is iets aangepast, maar belangrijker: de burger is wat warmer en sappiger, waardoor de warmte beter wordt vastgehouden. Zowel het vernieuwde broodje als de ui worden bovendien voorverwarmd. Hiermee speelt McDonald’s vrijwel zeker ook in op de toegenomen delivery. Bij aflevering aan huis moet de kerntemperatuur namelijk wettelijk minimaal 60 graden celcius zijn. Er wordt bovendien nu ook een variant verkocht met bacon. De nieuwe Big Mac is iets zwaarder dan de oude (224 gram tegen 210 gram) en heeft ook iets meer kilocalorieën (570 tegen 510 kilocalorieën).

The Grand Mac

De nieuwe Big Mac is geïnspireerd door eerdere testen in verschillende landen. Vier jaar geleden experimenteerde McDonald’s al op verschillende plaatsen met de Big Mac. Tijdelijk stonden in 2017 in enkele restaurants The Grand Mac en de Mac Junior op het menu; beide hadden grotere en zwaardere burgerplakjes dan de standaard Big Mac. In het voorjaar van 2020 liepen opnieuw pilots, nu met een Little Mac (één burgerplakje) en een Double Big Mac met vier hamburgers.

Big Mac Museum

Jaarlijks worden naar schatting één tot anderhalf miljard Big Macs verkocht wereldwijd. Sinds de introductie gingen er volgens tellingen op internet circa 400 miljard stuks over de toonbank. De Big Mac is in 1967 ontwikkeld door de Amerikaanse franchisenemer Jim Delligatti in zijn restaurant in Uniontown in Pennsylvania. Delligatti had op een goed moment liefst 48 restaurants. Bij het 40-jarig bestaan van de Big Mac opende hij een Big Mac Museum.

Economische impact

In 2009 schreef McDonald’s Europa het volgende over de economische impact van de Big Mac: “De 464 miljoen Big Macs die in 2009 verkocht werden bevatten 6.600.000 kilo kaas ofwel 0,07 procent van alle Europese kaasproducten, 14.000.000 kilo sla (0,4 procent) en 32.700.000 kilo rundvlees (0,4 procent). De Big Mac geeft directe werkgelegenheid aan 38.000 mensen die samen 434 miljoen euro aan salaris verdienen. Indirect verschaft de Big Mac werk aan 2700 mensen bij toeleveranciers.”

Meer over