
Van smashburgers tot Koreaanse frituurkip. Van kaassnacks tot Aziatische smaakmakers. Maar ook sweet treats ofwel zoete traktaties, seafood boils en loaded gerechten met veel kleur. Frituurwereld zet 12 trends en treats uit de dynamische, snel veranderende snackwereld op een rij.
1. Kaas is overal
Kaas is overal. Het is niet alleen in ons land in opmars, maar internationaal is de belangstelling voor kaas groot. We noemen: kaasburgers, kaasfondue, kaassaus, melting cheddarcheese, macaroni-kaas, kaas op friet, kipkorn mét kaas, crunchy snacks met kaasvulling. Zoals gezegd, kaas is overal.
2. Populaire bezorggerechten
Sommige dingen veranderen niet. De meest bestelde gerechten volgens Thuisbezorgds jaarlijkse trendlijst: pizza margherita, döner kapsalon, cheeseburger, pizza salami/pepperoni en pizza shoarma. De snelst groeiende keukens zijn volgens het platform: Koreaanse keuken, Indiase keuken en Amerikaanse keuken, waaronder McDonald’s en Burger King met hun delivery. Runners-up bij de bezorggerechten: kipnuggets, Chili chicken, cheeseburgermenu, Angus burgermenu en satépizza.
3. Smashburgers poppen op
Over de smashburger schreven we al vaker. Gekruid gehakt pletten en braden in eigen vet op de plaat, zodat een krokant korstje ontstaat. Net als vroeger. In ons land zijn van oudsher nog restaurants en cafetaria’s te vinden die eigenlijk al heel lang hun gehakt tot een burger smashen. Hoe het zij, de smashburger is in ons land nog altijd een groeier. Naast specialisten als Le Smash en Fat Phill’s, zijn er veel online smashbezorgers actief.
4. Seafood boil
Een jaar of wat geleden was de mukbang een hype: veel friet en snacks bestellen en die gewoon uitspreiden op een papieren kleed zodat je een tafel vol gefrituurde lekkernijen voor je hebt. We zien het nu met seafood boil, schaal- en schelpdieren met maïs en pikante saus. Vanuit een kookzak wordt het allemaal gedrapeerd op tafel. Dit gerecht uit Louisiana zien we bij verschillende conceptjes in ons land, waaronder Wow Crab. Overigens is deze trend wel een niche.
5. Asian food
Asian snackfood blijft trending. In 2020 werd sushi het nummer 2 bezorggerecht, overigens ver achter delivery’s onstuitbare nummer één pizza. Sushidelivery haalde dat jaar omzetmatig friet/snacks en hamburgers in. Zij het minder onstuimig, sushi groeit nog steeds.
Maar Asian snackfood is in allerlei smaken sowieso booming in ons land. Nieuwe restaurants met gerechten als hot pot, ramen en dumplings poppen op in de steden. De keukens van Korea en Japan zijn vooral populair. Her en der verschijnen zelfs automaten en automatieken met sushi en andere Aziatische hapjes in snackbars en andere foodservice-bedrijven.
Bureau Foodservice Watcher in Bredevoort calculeerde het volgende. Van alle debuterende eetformules van de laatste vijf jaar (met 3 vestigingen of meer) heeft de helft een eigentijdse Aziatische keuken.
6. Kip blijft booming
Kip blijft booming. We zien het ook in de cafetaria. Royale krokante kipstukken met een korstje van maïs of deeg zijn veelgevraagd, net als al langer nuggets, kipcorns, kipfingers en kip-kaassnacks. Met name in de grote steden is gefrituurde Koreaanse soulfood kip een hit. In steden streken kleine én online formules neer die zich in Koreaanse kip specialiseren.
7. Plantaardig groeit door
Vega en vegan snacks. De animo is volgens de laatste berichten iets geluwd, maar dat is vrijwel zeker tijdelijk. Het lijdt geen twijfel dat ze langjarig verder zullen opstomen. Ook valt op dat het aanbod plantaardige sauzen verder toeneemt. Veganaise, mayo zonder ei, is inmiddels wel zo’n beetje mainstream. Plantaardig snacken is voor jouw klant eenvoudiger dan ooit. Ook zijn er steeds meer vega maaltijdcomponenten beschikbaar voor gerechten, zoals plantaardige biefstukpuntjes en bouillons.
8. Zoete traktaties
Sweet treats, zoete traktaties. Het lijkt wel alles zoet wat de klok staat bij kleine nieuwe stadsconceptjes die links en recht oppoppen. We noemen: brownies, muffins, crumble cakes, wafels, chocola en chocoladesaus in allerlei gedaanten, zoete drankjes, frappés, bubbletea, slushes, donuts, zoete oosterse hapjes zoals Turkse baklava-achtige snacks, nougat en de nodige koekjes, waaronder stroopwafels en American cookies.
De stedelijke formule Ekmekci introduceerde een assortiment baklava. Zoete dikke pancakes zijn in opmars, terwijl het aloude poffertje terug lijkt van bijna weg geweest.
9. Mash-ups zijn blijvertje
Mash-ups van snacks en gerechten, zoals de veelbesproken crompouce, zijn blijvertjes. Dankzij TikTok en Insta zullen er nog vele volgen. Het aantal is inmiddels zo groot, dat je gewoon even moet afwachten wat de volgende mash-up hype wordt. Op internet wordt trouwens ook wel gesproken van crossover snacks of fusion snacks. Zo wordt er volop met dumplings, Aziatische deegpakketjes met vulling, geëxperimenteerd.
10. Kleurrijke kunststukjes
Ook zien we nog altijd dat basic snacks worden omgetoverd tot kleurrijke, niet zelden culinaire kunststukjes. Het gebeurde de afgelopen jaren al met onder meer friet, hotdogs, hamburgers en frikandellen.
Maar ook de toevloed van kleurrijke drankjes is niet te missen. Bubble tea en milktea zijn de meest zichtbare exponent, maar ook sapjes, boosters en shots marcheren op in het stadsbeeld, net als warme en koude koffiesoorten met toegevoegde ingrediënten en toppings. Pink chai latte lijkt ineens overal en wat te denken van matcha thee?
11. Halal en etnische snacks
Er komen etnische snacks op waarvan voorheen nog maar weinig Nederlanders hadden gehoord, zoals chaats, deegpakketjes uit India die met van alles en nog wat gevuld kunnen worden. Broodsnacks als de oosterse burek ofwel börek zijn zelfs bij Albert Heijn verkrijgbaar.
Hoewel veel snacks sinds jaar en dag halal worden geproduceerd (zodat ze voor brede doelgroepen geschikt zijn) zien we in de grote steden halal concepten opkomen binnen de fastfoodbranche. Denk aan formules als (opnieuw) Fat Phill’s, Halal Fried Chicken, Burger ’n Shake, Johnny’s Burger Co en Çiğköftem.
12. More is more zet door
We schreven er al eerder over: more is more is trending topic in food. Trouwens niet alleen als het gaat om gerechten, maar het is ook te zien aan de soms bomvolle en kleurrijke interieurs zowel bij mensen thuis als in nieuwe restaurants, gastrobars en streetfoodclubs.
Ja, kleurrijke overdaad is trending en de voortgaande loaded-trend past hierbij. Loaded fries, loaded frikandellen, loaded burgers, loaded pizza’s, loaded worstenbroodjes, loaded tosti’s enzovoorts.
Zelfs koffie, thee, andere drankjes, notenrepen en andere producten krijgen kleurrijke extra’s en smaakjes. Ook lijkt XXL terug van nooit helemaal weggeweest. Wetenschappers heffen het waarschuwende vingertje op tegen zogenaamde plofporties. O ja, en wat te denken van steeds groter wordende borrelplanken in restaurants en dagzaken?
Tekst: Ubel Zuiderveld, foto: Gangnam Chicken Amsterdam






































