ProFri: “Let jij goed op verborgen kosten?”

ProFri in het nieuws, Actueel |
21 augustus 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Shutterstock

“Veel doorlopende vaste lasten bij gebruikscontracten…”

Cafetariahouders verslikken zich bij lease-achtige constructies regelmatig in “verborgen kosten”. Het komt vaak voor dat ze verplichtingen aangaan zonder dat ze de financiële consequenties volledig kennen. “Ondernemers, ga goed rekenen vóórdat je beslist,” zegt ProFri-directeur Frans van Rooij.

Van Thuisbezorgd.nl tot boekhoudsystemen. Van alarmsystemen tot bestelzuilen. Van webshopdiensten tot slimme apps. Het gebruik van producten en digitale systemen op contractbasis brengt vaak meer kosten en structurele vaste lasten met zich mee dan cafetariahouders vooraf denken. Vervolgens zitten ze er lang aan vast: veel van dit soort constructies zijn namelijk op basis van meerjarige leasing of abonnementen.

“Altijd goed lezen voordat je beslist”

Van Rooij neemt bestelzuilen als voorbeeld. “Omdat ondernemers aanhikken tegen de aanschafkosten van zo’n orderkiosk, kiezen ze voor een lease-achtige constructie op basis van het gebruik. Ze gaan langjarige overeenkomsten aan, maar verzuimen om alle kosten op jaarbasis op een rijtje te zetten voordat ze beslissen. Vaak zie je dat ondernemers achteraf onaangenaam verrast zijn door bijkomende kosten. Maar die staan natuurlijk wel degelijk in de voorwaarden: die moet je altijd goed lezen.”

“Meer niet beïnvloedbare lasten”

Gaat het bijvoorbeeld om het leasen van orderkiosken inclusief alle achterliggende technologie en service, dan kunnen de maandelijkse kosten vele honderden euro’s bedragen. Van Rooij: “Het ziet er allemaal gelikt uit, zorgt voor meerverkoop én ze besparen natuurlijk arbeidskosten. Eigenlijk word je als ondernemer compleet ontzorgd. Aan de andere kant krijg je te maken met een flinke verhoging van je vaste maandelijkse lasten, kosten die je niet meer kunt beïnvloeden.”

Trend bij digitale diensten

Van Rooij zegt verder: “Vooral in de digitale wereld zie je een trend richting dienstovereenkomsten. Ondernemers hoeven producten en diensten niet meer zelf aan te schaffen, maar maken er gebruik van op een soort van abonnementsbasis met zowel vaste kosten als kosten op basis van het gebruik. Je moet niet vergeten dat daar dienstverleners tussen zitten die ook betaald moeten worden.”

Beter vooraf rekenen is volgens Van Rooij het devies. Ook moet je als ondernemer je altijd eerst afvragen of er andere alternatieven zijn. Van Rooij noemt een voorbeeld: “Als je als cafetariahouder een goede webshop met een betaalmodule hebt, hebben al jouw klanten feitelijk zelf al een bestelzuil op zak, namelijk hun mobiele telefoon.”