Moederbedrijf Thuisbezorgd: 11 procent minder bestellingen, maar toch positief

Actueel |
20 oktober 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Just Eat Takeaway

Het afgelopen kwartaal verwerkte het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl elf procent minder bestellingen dan in 2021. Via Just Eat Takeaway (JET) kwamen wereldwijd 235 miljoen maaltijdbestellingen binnen bij 680.000 aangesloten restaurants.

Vorig jaar in hetzelfde kwartaal waren dit er bijna 266 miljoen. Het management van Just Eat Takeaway wijt de daling aan het einde van de coronalockdowns en het wegvallen van vooral kleinere bestellingen.

Doordat vorig jaar nog veel horecabedrijven vanwege de pandemie gesloten waren, waren consumenten goeddeels aangewezen op online bestellingen. Nu de horeca weer open is, namen zowel afhalen als ter plekke eten weer een vlucht.

Specifiek Nederlandse cijfers geeft JET in zijn kwartaalbericht niet. Wel is duidelijk dat binnen Noord-Europa met name in Duitsland nog groei wordt geboekt. Het aantal online orders is bij onze oosterburen tegen de trend in zelfs toegenomen.

“Winstgevende toekomst”

Just Eat Takeaway is volgens topman Jitse Groen, na de nodige investeringen en extra kosten, wel sneller dan verwacht op weg om te oogsten. Groen stelt dat zijn bedrijf momenteel een goede uitgangspositie voor een “winstgevende toekomst” heeft. Bemoedigend zijn bovendien de eerste resultaten van het partnerschap tussen het Amerikaanse dochterbedrijf Grubhub en Amazon.com, aldus Just Eat Takeaway.