int(18883)

Jeffrey Brouwer: “3 tot 5 procent van de cafetaria’s heeft een orderkiosk staan”

Actueel, Achtergrond |
27 sep 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: De Digitale

De zogenaamde snackzuilen en orderkiosken waarmee gasten hun bestelling on the spot digitaal kunnen plaatsen en betalen, lijken tijdens de lockdowns een grote vlucht te hebben genomen.

Frituurwereld stelde Jeffrey Brouwer van leverancier De Digitale in Zaltbommel vier vragen over de opmars van de orderkiosk in de cafetaria.

Kun jij aangeven welke groei de orderkiosk de laatste jaren doormaakt?
Jeffrey: “Er zijn enkele onderzoeken gedaan naar de selfservice-kiosk, waarbij ook de welbekende supermarkt check-out terminals meegenomen zijn. Daar spreken ze van een jaarlijkse groei van 5,45%. De orderkiosk is voor ons bedrijf een relatief nieuw product, waarvan wij er in 2021 iets meer dan 100 stuks hebben geplaatst. We zien door het grote personeelstekort een sterk toenemende vraag naar deze oplossing.”

Hoe groot is de invloed van corona en zero-contact?
Jeffrey: “De personele uitdaging lag natuurlijk al op de loer voordat corona zijn intrede deed. De consument was daarnaast door corona echter wel gedwongen om op een andere, creatieve manier te kunnen bestellen. Denk aan de afhaal-slots en de online bestelwebsites die hierin ook een grote rol speelden. Ik denk dat op dit moment 3 tot 5 procent van de Nederlandse cafetaria’s een orderkiosk heeft staan.”

Waarom slaat de orderkiosk nu wel aan en tien jaar geleden niet?
Jeffrey: “De grote M heeft het bestaansrecht van het concept bewezen en de technieken worden financieel bereikbaar voor de rest van de industrie. Daarnaast zijn de hoge gemiddelde besteding en het efficiënter maken van het bestelproces sterke pluspunten van de orderkiosk.”

Kun je iets meer zeggen over de gemiddelde klantbesteding bij de orderkiosk versus de toonbank?
Jeffrey: “We zien in ons klantenbestand dat de laagste gemiddelde besteding plaatsvindt aan de toonbank. Een gastheer/gastvrouw die de bestelling aan tafel opneemt zorgt voor een toename in de ticketprijs van 10 procent. De kiosk en online zitten op een 25 tot 40 procent hogere gemiddelde bonbesteding. De verschillen zijn echter wel groot tussen de verschillende typen bedrijven en assortimenten. Met name compacte, smakelijke en snelle assortimenten doen het qua gemiddelde bestedingen goed. ‘Make ordering delicious’ is dan ook ons motto!”