Het top bakmanschap van De Eethoek

Achtergrond |
21 september 2016 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Ondernemers Mark Pollaert (l) en Ed van de Ven (r)

Zwagers Ed van de Ven (33) en Mark Pollaert (35) exploiteren samen twee frituren in Limburg. Eethoek De Donck in Posterholt en Eethoek De Lindeboom in Vlodrop. Beide zaken kregen in augustus het Goed Gefrituurd Keurmerk, het predicaat van vakvereniging ProFri voor uitmuntend bak- en vakmanschap en voor bedrijven die tevens uitblinken in gastvrijheid.

door Ubel Zuiderveld | foto’s Frituurwereld

Posterholt en Vlodrop liggen een paar kilometers van elkaar verwijderd. Samen hebben de dorpen 6700 inwoners en zes frituren, waaronder de twee eethoeken van Ed en Mark. “We hebben allemaal een boterham,” zeggen Ed en Mark. Eethoek De Donck opende zijn deuren op 28 juni 2013, De Lindeboom startte 10 augustus 2015. Beide bedrijven floreren. Frituurwereld behandelt enkele onderscheidende elementen in de bedrijfsvoering van De Eethoek.

Maand hier, maand daar

Zwagers Ed en Mark wisselen elkaar af in de twee eethoeken. “We werken om en om ieder steeds een maand in Vlodrop en Posterholt,” vertelt Ed. “De zaken zijn nog jong. Op deze manier kijken we er allebei elke keer weer fris tegenaan.”

Horizontaal geopend

De eethoeken in Vlodrop en Posterholt kennen horizontale openingstijden. Dagelijks zijn de twee frituren geopend van 10.00 tot 22.00 uur. Maandag is de vaste sluitingsdag. Dit heldere beleid zorgt ervoor dat de vaste gasten goed kunnen onthouden wanneer de eethoeken geopend zijn.

Assortiment

Naast friet, snacks, ijs en broodjes, verkoopt De Eethoek soepen, salades, kleine maaltijden en pannenkoeken. De belegde broodjes, friet en snacks zijn echter de hardlopers. De broodjes (pistolets en panini’s) gaan harder dan Ed en Mark hadden verwacht. Gasten kunnen alles afhalen wat ze willen, dus bijvoorbeeld ook de pannenkoeken.

Echte mayonaise, echte verse friet

De eethoeken serveren verse friet van Remo. Ed en Mark bakken ’s ochtends geen hele dagvoorraad voor, maar doen dit verspreid over de dag per zak. Zo garanderen ze optimale versheid van de friet. Verder zien de zwagers er strak op toe dat de friet geen seconde langer wordt gebakken dan nodig is en zeker niet op te hoge temperaturen. De eethoeken doen standaard mayonaise bij de friet een geen frietsaus.

Smaak staat voorop

Ed en Mark gaan voor mooie smaken. “We besteden geen tijd aan producten die alleen maar goedkoop zijn,” verklaren ze. “Alles selecteren we op smaak. Bevalt iets ons niet, dan wisselen we het net zo makkelijk in voor iets beters.” Zo kwamen de twee zwagers al proevende uit bij de combinatie verse voorgesneden friet van Remo met Lévonaise. “Die twee vormen een fantastische combi.” Trouwens, alle groenten en rauwkost snijden ze bij De Eethoek machinematig helemaal zelf.

Echte slagroom

De mayo is echte mayo, de slagroom is echte slagroom. De Eethoek gebruikt geen spuitslagroom, maar machineslagroom. “Echte slagroom zakt niet in, zelfs niet na enkele uren,” zeggen Ed en Mark. Slagroom met het likeurtje Marakesh in een klein borrelglaasje is een vaste waarde bij de koffie. De gasten waarderen dit zeer: “De mensen weten het en komen er speciaal voor.”

Specialiteiten

De Eethoek betrekt enkele specialiteiten van de kleine nostalgische Limburgse snackproducent Van Toen in Kerkrade. Zoals het Limburgertje, een gepaneerde gehaktschijf met groenten en kaas. Het zuurvlees voor de friet is eveneens afkomstig van Van Toen. Als in veel Limburgse frituren staat braadharing op het menu van De Eethoek. Ed en Mark: “Braadharing wordt in Vlodrop nauwelijks verkocht. In Posterholt loopt het nog wel.” Er zijn wel meer verschillen tussen de twee buurdorpen. In Vlodorp gaan de kipcorns hard, in Posterholt verkoopt De Eethoek ze nauwelijks.

Composteerbare bakjes

Afhaalbestellingen verpakken de eethoeken in composteerbare bakjes. Zeker, ze zijn duurder, maar ze ogen fraaier dan bakjes van polystyreen, vinden Ed en Mark. Maar belangrijker is; het is milieuvriendelijker. De eethoeken geven de bestellingen mee in lichtbruine papieren tassen. De verpakkingswijze is bovendien gericht op een optimale presentatie; een frietje speciaal ziet er bij afhaler thuis nog steeds perfect uit.

Koelkasten, geen cellen

Beide zaken van Ed en Mark hebben geen koel- en diepvriescellen. De ondernemers kozen voor losse verticale koel- en vrieskasten. Ze berekenden dat cellen bij een vergelijkbaar volume tot 80 procent meer energie gebruiken. Bovendien is de investering in cellen hoger. “Je bent met kasten ook minder kwetsbaar bij storingen. Je hebt immers altijd een backup en die heb je niet als je vriescel defect is.” Trouwens, de koel- en vrieskasten zijn bovendien relatief zeer onderhoudsvrij.

LED-verlichting

In Vlodrop koos het duo voor koelladen met een werkvoorraad onder de toonbank. “Dat hebben we in Posterholt niet. Daar moeten we dus wat vaker naar de koelkasten lopen.” Naast de zuinige koel- en vriesmeubelen, hebben Ed en Mark LED-verlichting in hun twee bedrijven. Duurzaamheid is een thema dat het duo hoog in het vaandel draagt. Ed en Mark laten niets aan het toeval over. Overal is uitputtend over nagedacht. De scores die voor het Goed Gefrituurd Keurmerk behaald moeten worden, waren dan ook meer dan uitstekend. Ach, het is niet voor niets dat de inwoners van Vlodrop en Posterholt de weg naar de Eethoeken goed weten te vinden.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 1 – Najaar 2016