Grote vraag: “Prijzen stijgen verder”

Actueel |
9 aug 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Shutterstock

Door een combinatie van factoren, stijgen de inkoopprijzen van veel horecaproducten. Omdat de vraag in sommige gevallen groter is dan de productiecapaciteit, stagneert bovendien de aanlevering van enkele snacks en dranken.

De wereldwijde vraag is de afgelopen maanden flink toegenomen. Nu het ergste coronaleed geleden lijkt, neemt niet alleen de consumentenvraag toe, maar moeten ook voorraden bij groothandels en horecabedrijven weer worden aangevuld. Maar de vraagstijging na het einde van de lockdowns is niet de enige reden dat grondstoffen schaarser zijn en prijzen stijgen.

Klimaatverandering

Andere factoren die een rol spelen, zijn tekorten aan personeel, klimaatveranderingen, overstromingen en sociale onrust. Zo hebben droogte en stakingen in sommige delen van Zuid-Amerika opdrijvende effecten op de prijzen van koffie. Nadat eerder leveringen vanuit onder meer China stokten door de blokkade van het Suezkanaal, hebben nu onder meer overstromingen in dat land effect op de levertijden.

Veel grondstoffen duurder

Producenten en groothandels hebben te maken met prijsstijgingen van onder meer oliën en vetten, fruit, aardappelen (die overigens extreem in prijs daalden door corona), suiker, maar ook van glas, papier en karton en dus ook van verpakkingsmateriaal. Heineken waarschuwde onlangs al dat de bierprijzen omhoog zullen moeten, omdat grondstoffen op de wereldmarkt duurder zijn geworden. Voedingsmiddelenconcern Unilever liet soortgelijke geluiden horen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) meldde onlangs dat de afzetprijzen van de Nederlandse industrie de afgelopen maanden gemiddeld 7 tot ruim 13 procent hoger liggen dan vorig jaar in dezelfde periode. Vanwege de corona-lockdowns daalden de prijzen vorig jaar na februari: de stijgingen van nu liggen echter percentueel hoger dan de prijsdalingen in 2020.

Waarschuwing

Het FoodService Instituut Nederland waarschuwt op zijn website dat leveranciers ook misbruik van de prijstrend kunnen maken. Het FSIN schrijft: “De oplopende prijzen kunnen voor fabrikanten en leveranciers van andere producten een gelegenheid zijn om de prijzen ook te verhogen, zonder dat daar een goede reden voor is, de zogenaamde onterechte inflatiecorrectie.” Het instituut stelt ook dat horecabedrijven zelf hun prijzen niet al te drastisch moeten verhogen, omdat vooral jonge consumenten in deze tijd op zoek zijn naar “een betaalbare beleving” buitenshuis.