Automatiek bezig aan comeback in USA

Achtergrond |
19 november 2020 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Illustratie: Brooklyn Dumpling Shop

Eten uit de muur lijkt een comeback te maken in de Verenigde Staten. Mede onder invloed van corona en de mijding van contactmomenten, pionieren verschillende bedrijven met automatieken.

Nederland geldt als het automatiekenland bij uitstek. Bijna een eeuw geleden waren echter met name New York en Philadelphia vergeven van de automatieken van horecaconcern Horn & Hardart. Na de opkomst van fastfoodmerken en drive-throughs verdwenen de automatieken. Pogingen daarna om die opnieuw te introduceren in de VS mislukten alle jammerlijk.

Franchise

Het Newyorkse bedrijf Brooklyn Dumpling Shop heeft grootse plannen met zijn nieuwe “contactloze automatiek”. De klant plaatst zijn bestelling; als een lampje bij een warmhoudloket groen kleurt, kan hij dat op afstand openen via zijn smartphone om zijn bestelling te pakken. Samen met een franchisebedrijf wil Brooklyn Dumpling Shop de komende tien jaar 500 contracten sluiten voor exploitatie van de automatieken. In december moet de eerste outlet openen in New York.

Dumpling

Het kernproduct van de automatiekketen zijn dumplings. Dat zijn kleine gevouwen deegpakketjes met een warme vulling, vaak ook soep of bouillon. In sommige landen zijn dumplings al enkele jaren een grote hit. Het initiatief van de dumplingshop staat in de VS niet op zich. Zo opent in Jersey City binnenkort restaurant Automat City zijn deuren.