Aan oude band tussen Unilevers ijs en de cafetaria komt een einde

Actueel |
20 maart 2024 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Unilever en Ola, ze zijn al zo’n 65 jaar verbonden met de cafetaria. Het Nederlands-Britse concern wil zijn ijsdivisie nu verzelfstandigen en verkopen. Het gaat om merken als Ola, Raket, Magnum, Cornetto en Ben & Jerry’s, goed voor een omzet van 8 miljard euro.

Deskundigen verwachten dat Unilever zijn ijsdivisie als zelfstandig bedrijf naar de aandelenbeurs zal brengen. In het NOS Journaal zegt de Nederlandse topman Hein Schumacher dat zijn bedrijf afscheid neemt van cafetaria- en restaurantklanten. “IJs is een diepvriesproduct,” aldus Schumacher. “Dat is een heel ander businessmodel dan persoonlijke verzorging of wasmiddelen.”

Onzekerheid in Hellendoorn

Omdat ijs een seizoensproduct is, past het volgens Schumacher niet meer bij Unilever. De animo is immers sterk afhankelijk van het weer en laat zich door het concern lastig sturen. Onduidelijk is waar het hoofdkantoor komt van het verzelfstandigde ijsbedrijf. Van oudsher is ons land belangrijk voor Unilevers internationale ijsverkoop en ijsproductie.

Onder het nieuwe bedrijf zal ook de Ben & Jerry’s ijsfabriek in Hellendoorn vallen. In Hellendoorn werken 180 mensen. Nederlandse vakbonden waren eind vorig jaar nog met Unilever in conflict over een nieuwe cao. Nu zijn ze overvallen door het nieuws dat Unilever zich helemaal terugtrekt uit ijs.

Davino, Caraco, Magnum

Naast Ola, zitten van oudsher bekende cafetariamerken als Davino en Caraco sinds 1985 reeds onder de Unilever-paraplu. Ze verdwenen geleidelijk uit beeld, net als enkele andere oude ijsmerken die vroeger in frietzaken present waren.

Unilever ontwikkelde zich vanaf het begin van de negentiger jaren tot “de ijsreus van de wereld”. Eén van dé kassuccessen werd de Magnum. Het is een ijsje dat, samen met Belgen, Denen en Duitsers, door Nederlandse specialisten is ontwikkeld.

Nederlandse cafetaria’s speelden aanvankelijk een grote rol in de popularisering van de Magnum. De goed renderende Magnum turnde de ijsverkoop bovendien om van een dubbeltjeshandel naar een business met premiumprijzen. Tot verdriet van veel ondernemers in de branche, was de Magnum echter al snel na de introductie tevens te koop bij supermarkten, tankstations en gedurende enige tijd bij McDonald’s in Nederland.

Archieffoto: promobeeld Ola Unilever