ProFri: “Juist publieke omroep moet secuurder zijn”

Actueel |
14 december 2022 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Screenshot NOS.nl

“Dit is misleidende beeldvorming”

“Juist de publieke omroep, gefinancierd met belastinggeld van ons allemaal, moet secuurder zijn met de beelden die zij kiest.” Dit zegt Frans van Rooij, directeur van vakvereniging ProFri, over een ANP-foto van friet op de website van de NOS.

Staatssecretaris Maarten van Ooijen heeft plannen om kindermarketing verder aan te pakken. Zo wil hij voorkomen dat Disney-figuurtjes nog langer worden gebruikt op verpakkingen van voedselproducten die ongezond worden geacht. “Als het artikel daarover gaat, waarom zet je er dan als NOS-redactie een volkomen neutraal bakje friet bij?!” vraagt Van Rooij zich af.

“Misleiding aan de orde van de dag”

Dit soort misleidende beelden is aan de orde van de dag, stelt Van Rooij. “Het is alsof je bij artikelen over het voorkomen van gevaarlijke toestanden in het verkeer consequent een bepaald automerk laat zien. Volkomen suggestieve beeldvorming, die in de hoofden van mensen gaat zitten. Daarbij komt nog dat friet op z’n tijd ook volgens de deskundigen prima past in een verantwoord voedingspatroon. Uiteindelijk is het gewoon één van onze meest duurzame en voedzame gewassen, de aardappel.”

Grote boosdoeners?

Vakvereniging ProFri heeft het onderwerp van “bewust misleidende beeldvorming” en “gebruik van frituurproducten als misplaatst symbool” vaker aangekaart. Het lijkt vechten tegen de bierkaai, stelt Van Rooij bijna moedeloos. “We leven in een tijd dat we willen afrekenen met makkelijke vooroordelen. Dan geeft het geen pas als je indirect consequent en elke keer opnieuw 5700 frituurondernemers aanwijst als de grote boosdoeners als het om overgewicht gaat. Wat zouden lunchrooms ervan vinden als er steeds opnieuw belegde broodjes bij dit soort berichtgeving worden getoond?”

In het NOS-artikel gaat het over “Disney-figuren op chocoladerepen of ongezonde toetjes”. Van Rooij: “Kies dan ook een foto met dat soort voorbeelden. Of durven de journalisten dat niet, omdat er dan grote bedrijven met advocaten in hun nek gaan hijgen? Want die grote bedrijven zijn het vaak die over voldoende financiën beschikken om peperdure contracten met Disney af te sluiten, niet de frietzaken op de hoek.”