Omzetgroei is mogelijk door online transacties

Actueel, Achtergrond |
22 september 2022 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Marktonderzoeker Rien de Koning van More2Market

De consumptie ter plekke in de cafetaria is weer op het niveau van voor corona. De echte omzetgroei komt echter vooral door online transacties, zo meldt Rien de Koning van marktonderzoeker More2Market. Om consumenten tot 35 jaar beter te bereiken, biedt online bestellen uitkomst. Verder is profilering van de cafetaria als (doordeweekse) maaltijdaanbieder een must.

De cafetariasector blijft teveel in het basispatroon hangen dat mensen van woensdag tot en met zondag komen eten, afhalen en bestellen, zo waarschuwt Rien de Koning van marktonderzoeker More2Market. “Alleen als je ook online omzet draait, kun je groeien en je omzet behouden.”

Achter het net vissen

Cafetariahouders die niet inspelen op online bestellen en afhalen, “Vissen achter het net”, zo vindt de marktonderzoeker. Vooral mensen in de leeftijd tot 35 jaar, weten de cafetaria niet te vinden. Deze groep is gewend om online te bestellen en te laten bezorgen. Door de week wijken ze daardoor eerder uit naar bezorgketens als Domino’s en Spare Rib Express.

De zegsman van More2Market signaleert dat de cafetariaomzet van mei tot en met augustus 2022 met circa 2,3 procent is gestegen. Die lichte groei is vooral door online transacties (+14,5 procent) veroorzaakt. Het aantal kassa-aanslagen was -1 procent, zo blijkt uit data die De Koning namens horeca automatiseerder Next to Food (NTF) verwerkt.

Logisch herstel

Uit deze zelfde data van NTF komt ook naar voren dat het zitgedeelte in omzetaandeel gestegen is van 17 procent in 2021 naar 28 procent in 2022 over de periode van januari tot en met augustus. Als verklaring verwijst De Koning naar het loslaten van de coronamaatregelen. Het lunch- en dinermoment is weer aangetrokken en zo is er omzet teruggekomen. “Het is een logisch herstel ten opzichte van de periode voor corona, in 2019.”

Bij de 135 Kwalitaria-zaken in Nederland, is de winkelomzet inderdaad toegenomen in de afgelopen zomermaanden, vertelt Joep Leemans, algemeen directeur Food Franchise Company (FFC). “We hadden na corona eigenlijk verwacht dat de onlineomzet nog meer zou groeien.”

40 procent bestelt via webshop

Om het online bestellen te stimuleren, is FFC momenteel bezig om een nieuw en verbeterd kassasysteem en een daaraan gekoppelde webshop uit te rollen. “We zien nu dat 40 procent al gebruik maakt van die webshop om te bestellen.”

Sinds 2020 zet FFC al in op het genereren van meer online omzet en ligt de focus op take away en delivery. Zo zijn er sindsdien tien winkels geopend die kleiner zijn (zo’n 80 tot 100 vierkante meter in plaats van 120 tot 160). Ook hebben deze maar een stuk of 8 zitplaatsen.

Zo’n 55 procent van de omzet bij dit nieuwe type zaak Kwalitaria komt door online bestellers, 40 procent bestaat uit afhalers en 5 procent is voor eters die ter plekke consumeren. Bij de andere 125 Kwalitaria-zaken met een groter zitgedeelte komt 60 procent van de omzet uit afhalen en ‘eat in’ (ter plekke eten).

Ander consumentengedrag

In tijden van economische neergang en dalende consumptiebestedingen, zie je dat het gedrag van consumenten verandert. De groep die minder te besteden heeft, zoekt zijn heil in de retail en wie gewend is aan uit eten gaan, kiest sneller voor een eetcafé of cafetaria dan een restaurant.

Bij FFC merken ze nog niks van dit veranderende consumentengedrag maar wel bij Restaria. Hans van Ballegooijen, formulemanager van Restaria, vertelt dat dit sinds het einde van de zomervakantie speelt. “De afgelopen jaren zijn mensen gewend geraakt aan uit eten gaan. Maar ze letten nu bewuster op hun centen. In plaats van 50 euro per persoon willen ze ergens uit eten gaan voor minder geld maar wel met een beleving.”

Beleving aanbieden

Door een driegangenkeuzemenu voor 19,95 euro aan te bieden spelen ze hierop in bij de 46 Restaria’s in ons land. De gerechten worden bovendien op het bord geserveerd, met bediening aan tafel en in een ‘aangeklede’ zaak. “De consument is steeds kritischer geworden: het hele plaatje moet kloppen. Je moet ze daarom een beleving aanbieden.”

Dat punt snijdt ook marktonderzoeker De Koning aan. Ketens zoals Happy Italy of Loetje vormen ook een alternatief voor de veranderende consument. De prijs-kwaliteit-ambiance van deze formules is aantrekkelijk. “Een belangrijk aantal cafetaria’s hebben zich verbreed en het ter plekke eten meer omarmd en consumenten kunnen hier terecht om uit eten te gaan met een kleinere portemonnee.” Deze cafetaria’s zijn goed voorgesorteerd op de marktontwikkelingen vindt de eigenaar van More2Market.

Communiceren

Van Ballegooijen valt hem bij: “Je moet duidelijk je boodschap communiceren. Onze naam Restaria zegt het al: we profileren ons als luxere cafetaria die tussen restaurant en cafetaria inzit.” Elke Restaria moet om die reden minimaal 25 zitplaatsen hebben.

De omzetverdeling tussen ter plekke eten en afhalen is fifty-fifty bij Restaria. De combinatie van afhalen, online bestellen en het aanbieden van een eetbeleving in een zitgedeelte, is belangrijk vindt de formulemanager van Restaria. “Als je minder eters binnen hebt, kun je dat weer opvangen met meer afhaal en andersom.”