
Het zijn roerige tijden in de traditionele Aziatische restaurants. Door nieuwe regelgeving van de overheid ontstaat er een nijpend gebrek aan specialistische koks. Mogelijk moeten Chinees-Indische zaken en andere Aziatische keukens zelfs sluiten. Zijn de cafetaria en snackbar een alternatief? 6 actualiteiten over deze kwestie.
1. “Geen kok, geen wok”
“Geen kok, geen wok. Geen smaak, geen zaak…” Onder deze slogan hield de Actiegroep Aziatische Horeca een publiekscampagne. Per 2026 dreigen 2300 gespecialiseerde koks uit onder meer China, Thailand en Vietnam hun verblijfsrecht in ons land te verliezen. Het is het gevolg van nieuwe regelgeving in ons land.
“Zonder koks verdwijnt 114 jaar Nederlands cultureel erfgoed. Wij vragen de politiek om onze gespecialiseerde, culinaire en culturele keukens te redden,” aldus de woordvoerder van de actiegroep. Volgens de actiegroep is het onmogelijk de specialiteitenkoks te vervangen door koks die in Nederland zijn geschoold.
2. Duizenden handtekeningen
Aan de Tweede Kamer werden eerder deze maand ruim 36.000 handtekeningen aangeboden van ondernemers, gasten, leveranciers en lokale overheden. Inzet: het behoud van specialiteitenkoks uit het buitenland om traditionele Chinees-Indische restaurants en andere Aziatische horeca te redden. Over de kwestie zijn inmiddels de eerste rechtszaken gevoerd.
3. Snackbars met Aziatische toets
Veel ondernemers met een Aziatische achtergrond, inclusief kinderen van uitbaters van Chinees-Indische restaurants, zochten al jaren geleden naar alternatieve mogelijkheden in de horeca. Traditionele Aziatische restaurants staan immers al langer onder druk. Sinds het begin van deze eeuw zijn snackbars en cafetaria’s populair bij ondernemers met Aziatische en Chinese wortels.
In 1998 waren er ongeveer 200 frituurondernemers van Aziatische komaf. Dat aantal groeide naar circa 800 in 2012. Hoewel precieze cijfers ontbreken, wordt ervan uitgegaan dat tegenwoordig één op de vier snackbars wordt gerund door ondernemers uit Chinese/Aziatische families. Hoewel er ook hogere ramingen zijn van circa 2000 snackexploitanten uit de Aziatische gemeenschap, gaat het vermoedelijk om zo’n 1300 tot 1500 cafetaria’s en snackbars.
4. Eigentijdse concepten
Nu de situatie in Aziatische restaurants moeilijk is, wordt verwacht dat opnieuw veel ondernemers voor snackbars zullen kiezen. Andere deskundigen denken juist dat dit niet het geval zal zijn. Volgens hen liggen er meer mogelijkheden in nieuwe segmenten van de Aziatische markt, zoals eetgelegenheden met ramen, hotpot, noedelspecialiteiten, Koreaanse barbecue-concepten en Aziatisch snackfood.
5. Formules en VCCO
Enkele cafetariaformules hebben een sterke Aziatische inbreng, in het bijzonder ’t Bakhuus (51 vestigingen) en BB Kitchen (42 vestigingen). Bij de Vereniging van Chinese Cafetaria Ondernemers (VCCO), opgericht in 2017, zijn enkele honderden leden aangesloten.
De ontwikkeling van Chinees-Aziatische snackbars kwam vooral in Limburg vroeg op gang. Een Limburgse makelaar meldt dat hij echter op dit moment in de doelgroep geen toenemende belangstelling signaleert voor te koop staande snackbars.
6. “Familie runt cafetaria”
In Noord-Nederland zijn wel ondernemers actief die (vooral) dorpssnackbars opkopen. In die regio is het aantal Chinese/Aziatische cafetaria’s ook altijd tamelijk beperkt gebleven. Onlangs zei een Chinese onderneemster in het Dagblad van het Noorden: “Een restaurant valt of staat met de keuken, maar het is heel moeilijk hiervoor goede medewerkers te vinden. Een cafetaria kun je wat gemakkelijker met alleen je familie runnen.”
Een ondernemer met een Chinees-Indisch restaurant zegt in De Gelderlander: “Het feit dat veel Chinezen nu een cafetaria beginnen, heeft alles te maken met de problemen rondom het aanvragen van Chinese koks.” Het lijkt erop dat de animo voor cafetaria’s en snackbars nog altijd aanwezig is, maar de Chinees/Aziatische trend in de snackbranche niet in elke regio even sterk speelt.
Tekst: Ubel Zuiderveld. Foto: promofoto Actiegroep Aziatische Horeca.