Wilma Leijtens, snacketaleur pur sang

Achtergrond |
21 december 2016 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Wilma Leijtens mag je een professionele snacketaleur noemen. Heel wat bedrijven raadpleegden haar over de inrichting van hun showtoonbank. De vitrine van De Vergulden Erpel in Waalwijk is een voorbeeld voor velen.
In de eerste editie van Frituurwereld kondigden we het aan. De redactie besteedt regelmatig aandacht aan de snackvitrine. De Vergulden Erpel is de eerste halteplaats. Bij de populaire buurtfrituur die Wilma en Leon Leijtens sinds 1988 uitbaten, is de vitrine een integraal onderdeel van de ondernemersvisie. Het bedrijf beseft zich terdege wat de functie is van het gekoelde showmeubel: de gast verleiden om eens iets anders te proeven. Wilma zegt het vaak zo: “Wij stellen onszelf de uitdaging om de klant wat te laten bestellen dat hij niet in gedachten had toen hij binnen kwam.”

Avontuurlijk

Ja, de Nederlandse frituur heeft meer te bieden dan kroketten en frikandellen. Wilma zweert bij “avontuurlijke verleiding”. Voor haar speelt de vitrine hierin een grote rol. Ze gebruikt de showtoonbank nadrukkelijk om nieuwe smaakmakers onder de aandacht te brengen. Tijdens het recente bezoek aan haar frituurmekka pronkten noviteiten als de Vlammetjesworst, het Ballenkwintet (vijf balvormige snacks op een prikker), het Kaaskwartet en ambachtelijke kipbrokken in het showmeubel. Een ware vondst is de presentatie van snacks op satéprikkers. De Vergulden Erpel zocht en vond een display waarin de prikkers rechtop gepresenteerd kunnen worden. Dat geeft een blikvangende variatie op het traditionele ‘stapelbeeld’.

Tweede vitrine

Naast de snackvitrine, heeft De Vergulden Erpel een tweede, kleiner showmeubel. Het is een smaakvolle versvitrine met aardappelen, fruit en groenten. Deze versvitrine zie je direct bij binnenkomst. Fruit en snacks in één vitrine, dat gaat niet samen, meent Wilma. “De zuren die vrijkomen van citrusvruchten hebben een negatieve invloed op vleesproducten. Denk maar aan de smaakverandering die een augurk op de hamburger geeft.” Tot slot: “De vitrine blijft een belangrijk onderdeel van frituurbedrijven. Zien doet beleven, zien doet genieten en prikkelt de zintuigen extra. Zien doet dus verkopen. De vitrine is een onderdeel van de communicatie met de gast.”

Heb jij een bijzondere snackvitrine? Of doe je het bewust zonder?
Mail naar snackvitrine@frituurcentrum.nl.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 2 – Winter 2016/2017