ProFri: “Faillissement horecagroothandel Hagu raakt ook veel ondernemers”

Actueel |
22 augustus 2023 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto Frituurwereld: Gesloten poorten bij failliete horecagroothandel Hagu in Best

Door het faillissement van Hagu moesten veel ondernemers vorige week in allerijl op zoek naar nieuwe leveranciers. Vakvereniging ProFri roept gedupeerde leden op zich te melden bij het secretariaat. “We hebben contact met de curator en gaan kijken hoe we onze leden kunnen ondersteunen.”

Verschillende ondernemers ondervinden direct de gevolgen van het faillissement van Hagu. ProFri wordt door meerdere bezorgde leden gebeld. Frans van Rooij van de vakvereniging: “Een aantal leden vertelde dat ze bij Hagu voor een heel jaar frituurvet, friet of andere producten hadden ingekocht én betaald. Deze producten zouden door Hagu op afroep worden afgeleverd. Het gaat om enkele duizenden tot tienduizenden euro’s per zaak. Wat de gevolgen zijn voor sommige gedupeerde ondernemers is moeilijk in te schatten, want dit is niet het enige probleem waar ze de laatste tijd mee geconfronteerd worden.”

Prijsafspraken en jaarbonussen

ProFri voorziet dat door het faillissement de prijsafspraken met ondernemers niet meer nagekomen kunnen worden. Ook de jaarbonussen zullen niet meer worden uitgekeerd. Waarschijnlijk gebeurt dat ook niet als er een doorstart komt. Meerdere overnamekandidaten zouden zich inmiddels bij de curator gemeld hebben.

Van Rooij: “Of het daadwerkelijk tot een doorstart komt is moeilijk te voorspellen, want er is veel concurrentie onder de groothandels en horecaondernemers hebben snel een nieuwe leverancier nodig. We hebben contact gezocht met de curator en we gaan proberen om onze leden zo goed mogelijk te helpen.”

Kom nu in actie indien je producten besteld én betaald hebt

Bedrijven die producten al hebben aangekocht en betaald, maar door Hagu nog niet zijn uitgeleverd, worden geadviseerd om zich direct te melden bij de curator. “Het vermeend eigendom moet wel goed onderbouwd worden. Leden kunnen bij ons terecht voor advies,” aldus Van Rooij

Om een beeld te krijgen van de omvang roept ProFri haar leden op om zich niet alleen te melden bij de curator, maar ook bij het secretariaat van de vereniging.

Het indienen van vorderingen en het opeisen van de aangekochte én reeds betaalde producten verloopt uitsluitend via de faillissementen portal van de curator. Het indienen betekent niet automatisch dat de vordering wordt erkend of door de curator tot uitlevering wordt overgegaan. Van Rooij: “Ondernemers die nu niet in actie komen staan sowieso met lege handen.”

Link naar faillissementen portal curator

Link naar vakvereniging ProFri

Opgelopen schulden

Achteraf blijkt dat er al langer financiële problemen waren bij de horecagroothandel. Nadat de ING-bank deze maand de kredieten had opgezegd, restte het in 1979 opgerichte familiebedrijf niets anders dan het aanvragen van het faillissement.

De problemen bij Hagu begonnen door overnames die niet goed uitpakten. Daar bovenop kwam de coronacrisis en liep de omzet in een klap terug van 20 naar 13 miljoen euro. Het bedrijf vroeg tijdens corona voor ruim 600.000 euro aan NOW- steun aan en bouwde naast de kredieten bij de bank, ook een schuld op bij de Belastingdienst.

Overnames

Enkele jaren geleden werd Leijtens Horecagrootverbuik door Hagu overgenomen. Deze groothandel in Reusel wordt nu meegesleept in het faillissement. In haar ambities om klanten te voorzien van dagverse producten introduceerde Hagu een aantal jaren terug ook een eigen versafdeling en nam daarvoor vlak voor corona Adriaans Horeca Slagerij uit Geldrop over. Achteraf gezien vond de introductie van het Hagu Verscentrum op een verkeerd moment plaats.