Proef met blurring

Actueel |
21 september 2016 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten

Blurring, de grensvervaging tussen branches, beleeft binnen de horeca en foodretail een snelle opmars. Supermarkten, zoals Jumbo Foodmarkt, bedrijven horeca op de winkelvloer. Steeds meer boekhandels, modezaken en andere winkels doen het ook. Daarnaast zijn er horecabedrijven die juist boodschappen verkopen. Denk maar eens aan de Valk Versmarkt bij Van der Valks hotel in Voorschoten.

Tot voorjaar 2017 experimenteren 40 gemeenten onder de vlag van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met blurring ofwel branchevervaging. Deelnemende horeca, slijterijen en winkels krijgen tijdelijk privileges om te blurren. Belemmerende wetten en regels worden niet gehandhaafd. De officiële formulering luidt: “De eigen hoofdactiviteit wordt aangevuld met een nevenactiviteit uit een andere branche.” Reclamemaken voor de nevenactiviteit is gedurende proefperiode verboden. Winkels die zich die richten op de jeugd zijn vanwege het alcoholbeleid van de pilot uitgesloten. Gemeenten stellen verder deels eigen voorwaarden.
Horecaondernemers beseffen best dat geblurde retail de winkelstraten aantrekkelijker maakt. Maar blurring tussen food, non-food en foodservice roept ook gemengde gevoelens op. De verwachting is immers dat de reguliere horeca minder van blurring zal profi teren dan food- en non-foodretailers. Immers: winkels kunnen zich eenvoudiger onderscheiden met foodservice dan andersom. Wel profi teert natuurlijk ook de horeca indirect mee als de belevingswinkel van de buurman meer klanten trekt. Eerder dit jaar wijdde het FoodService Instituut Nederland (FSIN) een van zijn beleidsmonitoren volledig aan het fenomeen blurring. Het FSIN, waarbij 145 foodformules, leveranciers en fabrikanten zijn aangesloten, stelt vast dat blurring de gemaksbedrijven in de horeca kans biedt. Tegelijk is grensvervaging echter ook een bedreiging voor bestaande gemaksbedrijven, zoals fastfood en cafetaria’s, omdat winkels zich vooral op hun terrein zullen gaan begeven met de verkoop van kleine snacks, koffie en dranken.

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 1 – Najaar 2016