Digitale klantgegevens: verscherpte wetgeving

Actueel |
21 juni 2018 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Bewaren mag als – Autoriteitpersoonsgegevens.nl

Van sportvereniging tot politieke partijen. Maar ook cafetaria’s, formulehuizen, frituren, ijssalons en andere horecabedrijven. Sinds 25 mei heeft iedereen die persoonsgegevens bewaart (van klanten, medewerkers of anderen) te maken met verscherpte Europese wetgeving op het gebied van privacy in het digitale domein. Na twee overgangsjaren werd eind mei de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht.

Dit betekent ook voor frituurbedrijven dat ze in overtreding kunnen zijn als ze hun beleid ten aanzien van bijvoorbeeld klanteninformatie niet goed geregeld hebben. Toezichthouders kunnen fikse boetes opleggen. Bij heel grote bedrijven kunnen de boetes zelfs oplopen tot 20 miljoen euro. Klanten en medewerkers hebben voortaan bijvoorbeeld het recht de informatie in te zien die jouw bedrijf van hen bewaart. Ze hebben het recht deze informatie te wijzigen, maar ook om “vergeten te worden”.

Dit laatste betekent dat je alle sporen van hen in jouw computers moet wissen. Verder moeten de gegevens goed beschermd zijn tegen bijvoorbeeld hackers. Wat de AVG allemaal betekent voor jouw bedrijf, kun je lezen op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

www.autoriteitpersoonsgegevens.nl

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 8 –Zomer 2018