Omzet horeca gestegen maar veranderingen op komst

Actueel |
1 september 2022 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Shutterstock

De omzet van de horeca is in het tweede kwartaal van 2022 in totaal met 31,3 procent gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal. Zo meldt het CBS. Voor de komende maanden zijn ondernemers in de horeca een stuk minder positief over de verwachte omzet en het economische klimaat. Vakvereniging ProFri voorziet dat de consument anders uit eten zal gaan. Cafetaria’s met een eetgedeelte zullen hier waarschijnlijk van profiteren.

Het CBS schrijft de omzetstijging in de horeca van 31,3 procent in het afgelopen tweede kwartaal toe aan het wegvallen van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) is met 29 procent toegenomen. Zowel de omzet als het volume lag in het tweede kwartaal van 2022 voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis hoger dan ervoor.

Omzetstijging van 32,2 procent

In vergelijking met het tweede kwartaal van 2021 realiseerden fastfoodrestaurants in het tweede kwartaal van 2022 een omzetstijging van 32,2 procent. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet 28,3 procent hoger. Voor de hele horeca was de omzet zelfs 84,7 procent hoger in het tweede kwartaal van 2022, in vergelijking met hetzelfde tijdsbestek in 2021. Wederom wijst het CBS naar de coronamaatregelen die toen van kracht waren als mogelijke verklaring.

Restaurants profiteren

De omzetstijging in het tweede kwartaal is bij de eet- en drinkgelegenheden in de horeca 29,1 procent meer dan een kwartaal eerder. Alle branches die hieronder vallen, hebben meer omzet geboekt. Voor fastfoodrestaurants steeg de omzet met 5,8 procent. Van cafés is de omzet het sterkst gestegen met 48,9 procent. Restaurants boekten in het tweede kwartaal 36,2 procent meer omzet dan in het eerste kwartaal. Zowel cafés als restaurants hadden profijt van het wegvallen van de coronamaatregelen.

Minder positief gestemd

Ondanks deze stijgende omzetcijfers, is de horeca over de komende twee kwartalen van 2022 niet optimistisch. Het CBS meldt dat horecaondernemers minder positief gestemd zijn over de verwachte omzet en het economische klimaat.

Besteding consument

Verschillende branchedeskundigen waarschuwen ook al voor een terugval in de horecaomzet voor het derde en vierde kwartaal van 2022. Ze verwijzen daarbij naar de dreigende recessie, de inflatie en de stijgende energie- en grondstofprijzen. Deze zullen hun weerslag hebben op de bestedingen van de consument die ook kampt met een minder goed gevulde portemonnee. Naar verwachting zullen ze daarom hun geld anders gaan besteden in de horeca.

Anders uit eten

Bij de ProFri komen al signalen binnen dat consumenten op een andere manier uit eten gaan. Ook voor de frituursector heeft dit gevolgen. In plaats van een restaurant, kiezen mensen voor een meer betaalbare en (wat meer laagdrempelige) optie zoals cafetaria’s met een plate service en een eetgedeelte. Naar verwachting zullen deze horecabedrijven nieuwe gasten gaan begroeten.