11 trends en ontwikkelingen in snacks en gemak

Actueel, Achtergrond |
17 mei 2022 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten
Foto: Fat Phill’s Diner

Frituurzaken hebben al lang niet meer het domein alleen in het segment van kleine, snelle gerechten. Frituurwereld keek in de breedte naar de snack- en gemaksbranche. En vraagt zich af: welke zijn trends zien we op het gebied van comfort- en conveniencefood?

door Ubel Zuiderveld

1. Smeltend kaas

Gesmolten kaas is een hit van jewelste. Nu nog vooral in de VS, maar toenemend ook in Europa. Zo is het aloude gerecht macaroni met gesmolten kaas in steeds meer Amsterdamse burgerzaken te bestellen. Het nieuwe Britse vegaconcept Miami Burger in de hoofdstad serveert friet met gesmolten kaas, plantaardige cheddar cheese wel te verstaan.

2. Taiwanese theezaakjes

In de grote steden van ons land schieten kleine zaakjes met bubble tea uit Taiwan als paddenstoelen uit de grond. Ze verkopen kleurrijke, zoete melkthee met meelbolletjes die ‘poppen’ op de tong. In Rotterdam opent binnenkort de eerste vestiging van CoCo Fresh Tea, met ruim 4500 outlets wereldwijd één van de grootsten in bubble tea.

3. Kleurrijk vegetarisch

Het hoeft natuurlijk al lang geen betoog meer dat nieuwe vegetarische concepten het zowel online (bezorging) als offline goed doen in veel steden. Opmerkelijk is hun presentatie online: merken als Vegan Masters, Heilig Boontje en Vegan Junk Food Bar presenteren kleurrijke burgerbroodjes met kleurrijke garnering.

4. Uit één keuken

Gelijktijdige bezorging van verschillende hardlopers (kip, burgers, Aziatisch, wraps, broodjes) van verschillende merken uit één deliverykeuken neemt een vlucht. Zodoende kunnen verschillende leden van een huishouden elk hun eigen favoriete smaak kiezen. Enkele cafetaria’s (zoals Preueverie de Toren in Echt) leggen zich hierop al toe. De komst van bezorgkeukenformule Casper naar verschillende Nederlandse steden is een volgende stap in deze ontwikkeling.

5. Kip aan kop

Internationaal zijn kipsnacks en kipstukken al langer een groeier van formaat. In ons land is dit ook het geval. Daarnaast valt in het bijzonder op dat enkele halal kipformules bezig zijn aan een opmars. Dit geldt voor onder meer concepten als Halal Fried Chicken en HBC ofwel Halal Burgers & Chicken. Ook online zijn de nodige (halal) kipadresjes present. De comeback van de kipwrap bij McDonald’s past ook in deze trend.

6. Loaded blijft in

Loaded fries blijven in trek. Maar sowieso zijn toppings met een keur aan ingrediënten populair. We zien dit natuurlijk naast friet bij burgers en ijs, maar ook experimenteren enkele bedrijven met loaded frikandellen, tosti’s met allerlei smaakcombinaties en wraps in steeds meer maten en soorten, inclusief de zogenaamde Franse taco. De laatste is verkrijgbaar bij de enige vestiging van O’Tacos in ons land (Utrecht) maar ook bij steeds meer andere bedrijven in de grote steden.

7. Sapjes op herhaling?

Sapjesformules zijn er in ons land zeker, en zijn er in het verleden ook al geweest. Toch behoren ze doorgaans nooit de grote groeiers. Denk maar eens aan namen uit het heden en verleden als Orange Julius, Juicy Details, Sappi en Sap Express. Vaak blijft of bleef het bij enkele vestigingen. Joe & The Juice heeft inmiddels wel 9 outlets, met name in Amsterdam en omgeving. Naast sappen heeft het Deense concept ook een uitgebreid assortiment van verantwoorde kleine gerechten.

8. Koffie blijft heet

Coffee Company, Starbucks, Bagels & Beans. Het zijn sinds jaar en dag bekende koffieformules. Toch staan er nog steeds nieuwe koffieconcepten op in ons land met namen als Coffeefellows (Duits), Vascobelo (Belgisch) en Coffee Mania. Daarnaast groeien enkele langer bestaande formules nog steeds door, zoals Barista Café, Brazuca Coffee en 30ML.

9. Burgers boeien

Nog altijd openen nieuwe burgerzaken hun deuren. Een snelgroeiende relatieve nieuwkomer is Fat Phill’s burgerdiner. Fat Phill is inmiddels aanwezig in vijf steden. Via franchising rollen ook burgermerken als Wayback Burgers, Burger Business en Double FF restaurants uit. Snelle groeiers zijn merken als burgerme en Johnny’s Burger Co. De verkoop van bezorgburgers online krijgt een flinke impuls doordat McDonald’s en Burger King in recente jaren de delivery in stapten. Daarnaast zijn veel lokale burgerbezorgers actief.

10. Warm brood

Ambachtelijk brood mag zich met name in de grotere steden verheugen in een flinke belangstelling. Broodjesformules die vaak uit oude bakkerijen zijn ontstaan doen goede zaken met (vaak warm aangeboden) brood in allerlei maten en soorten en met allerlei beleg. Niet zelden wordt de klant een blik gegund op de bakkerij waar het brood gebakken wordt. Meer warm brood: enkele tosticoncepten groeien gestaag door, terwijl ook het Utrechtse concept Broodje Ben in meer steden present is.

11. Gemakswinkels openen

Gemakswinkels van het soort AH to go zijn eigenlijk in ons land nog altijd een relatief nieuw fenomeen. AH to go zullen we in de toekomst veel vaker gaan zien bij tankstations. Ook Spar is hyperactief op de markt met kleinere versnaperingen. De formule Spar Express zit bij vele tientallen tankstations. Spar zegt een hoofdrol te willen spelen in de gemaksfood-branche en rolt bovendien instore-outlets uit van The Tosti Club.

Meer over