Zo krijgen ondernemers teveel betaalde huur terug

|
8 februari 2022 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: Shutterstock

Teveel huur betaald in coronatijd? Cafetariahouders die recht hebben op huurteruggave en lid zijn van de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri), kunnen contact opnemen met de vakvereniging. ProFri voert met hen een adviesgesprek en brengt de ondernemers in contact met een kantoor dat kan helpen bij het terugvorderen van teveel betaalde of berekende huur.

Veel cafetariahouders hebben huurschuld, omdat de betaling vanwege corona is opgeschort. Of ze hebben meer huur betaald dan volgens een uitspraak van de Hoge Raad gerechtvaardigd is. ProFri helpt ondernemers met huurteruggave.

Adviesgesprek

“Als ondernemers met ons contact opnemen, zullen we eerst in gesprek gaan over wat ze zelf al gedaan hebben. Voordat je verdere actie onderneemt, moet je wel eerst op z’n minst met de verhuurder gesproken hebben,” zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. Heeft de ondernemer al gedaan wat noodzakelijk is, maar geeft de verhuurder geen sjoege, dan verwijst ProFri door naar een gespecialiseerd advocatenkantoor. “Tegen een vaste vergoeding zorgt dat kantoor dat bij de verhuurder een claim wordt ingediend. Vaak gaat het om duizenden euro’s huurrestitutie.”

Recht op huurretour

Cafetariahouders en andere horecaondernemers hebben sowieso, zelfs met terugwerkende kracht, recht op huurverlaging. Omdat zij sinds maart 2020, het begin van corona, hun bedrijfspand niet ten volle hebben kunnen exploiteren, moeten verhuurders met teveel betaalde huur over de brug komen. Dit stelde de Hoge Raad eind vorig jaar in een uitspraak. Het hoogste rechtsorgaan van ons land deed deze uitspraak in een zaak die speelde rond Heineken Nederland. De brouwer is direct en indirect de verhuurder van circa 730 horecapanden in ons land.

Regeling van Heineken

Heineken maakte als verhuurder een kortingsregeling voor huurders. Een horecaondernemer vond de huurkorting te mager en weigerde er daarom mee akkoord te gaan. De zaak diende vorig jaar voor de rechtbank in Roermond. Maar de rechter in Roermond wilde over de kwestie een principe-uitspraak van de Hoge Raad.

Formule voor huurkorting

Volgens de Hoge Raad is in huurcontracten onvoldoende rekening gehouden met ‘onvoorziene omstandigheden’. Door de verplichte lockdowns, maar ook de anderhalve meter afstand, konden en kunnen horecabedrijven geen normaal gebruik maken van hun huurpanden. Hoewel hierover niets is geregeld in de meeste huurcontracten, kan de horeca toch huur terug claimen tot het begin van de corona-maatregelen, aldus de rechter. De Hoge Raad heeft hiervoor zelfs een formule opgesteld.

Sam-sam voor huurder en verhuurder

Bij deze formule wordt het procentuele aandeel van de huurprijs in de totale vaste lasten van een horecabedrijf berekend. Eventueel ontvangen ‘huursteun’ van de overheid (TVL, Tegemoetkoming Vaste Lasten) wordt afgetrokken van de overeengekomen huurprijs. De procentuele omzetvermindering (vergeleken met een periode in een normaal jaar) wordt vervolgens voor de helft op de huur in mindering gebracht. Hierdoor dragen zowel de verhuurder als de huurder, de horecaondernemer dus, elk de helft van het risico.

Voor huurcontracten die ná 15 maart 2020 (het begin van corona) zijn afgesloten moeten rechters per geval beoordelen of teveel huur is betaald omdat sprake is van ‘onvoorziene omstandigheden’.

Meer over