De frituur verbreedt zich: 3 voorbeelden

Actueel |
10 november 2021 |
Leestijd ± 1 tot 3 minuten
Foto: aardappelboer bij Frietboutique, archieffoto

Frituurspeciaalzaken verbreden hun activiteiten. De voorbeelden van cafetaria’s, snackbars en frituren die het deels over een andere boeg gooien liggen voor het oprapen. Frituurwereld zet drie voorbeelden op een rij.

Hype of langjarige trend? Dat is altijd een vraag die je pas achteraf kunt beantwoorden.

Maar onmiskenbaar wordt dezer jaren de basis gelegd voor nieuwe vormen van frituurbusiness, die in potentie tot iets veel groters kan groeien. Zoals:

1. Opmars van subconcepten

Een groeiend aantal cafetaria’s kiest voor een breder aanbod, met niet zelden aanvullende merken, vooral online. Casa Carpaccio – het kernproduct spreekt voor zich – is het mooiste voorbeeld. Ontstaan in Lisse, zijn er nu vijf Casa’s, die zich vooral richten op delivery. Het Hoofddorpsch Friethuys sloot zich eind oktober aan. Ook zijn er cafetaria’s die eigen carpacciomerken ontwikkelden voor met name bezorging. Langer zien we al dat frituurspeciaalzaken zich onderscheiden met eigen burger-, pizza- en spareribslijnen. Ook een mooi voorbeeld: bezorgmerk Papa Chicken – in de volksmond kortweg ‘Papa’ – dat De Toren in Echt recent lanceerde. Al langer zien we vormen van co-branding, zoals de combinatie Kwalitaria-Délifrance.

2. Delivery-only en new takeaway

Bezorgkeukens ofwel delivery-only dark kitchens marcheren op in de branche. Ook op dit vlak is De Toren in Echt een illustratief voorbeeld. Maar eveneens ondernemers van formules als AnyTyme, Febo en Foodmaster openden reeds bezorgkeukens zonder zitplaatsen. In Amsterdam-Zuid kwam vorige week een compacte Kwalitaria van de broers Robert en Jeroen van Dam uit de startblokken. De vestiging is helemaal gefocust op take-away en delivery. De Kwalitaria telt twaalf zitplaatsen voor afhalers, de bezorgkeuken is royaal, voor de bezorgers is er een gescheiden in- en uitgang.

3. Frituur als frietleverancier

Van oudsher zijn er vele tientallen frituurspeciaalzaken die hun ambachtelijke snackspecialiteiten leveren aan derden. De laatste jaren zien we bovendien volop dat frietzaken zich ontwikkelen tot kleine frietfabriekjes. Ze opereren in een markt die wordt gedomineerd door grote multinationale ondernemingen: in de schaduw van de groten, zo leert ons de marketing, is altijd plek voor innovatieve kleintjes.

Voorbeelden van frietleverantie aan derden: Friethoes in Haarlem, Frietboutique in Amsterdam en Rotterdam, Wenderz in Delden, het Hoofddorpsch Friethuys, Frites uit Zuyd, het merk The Frying Guys van Pomms’ in Gouda en Rotterdam en anderen.

Meer over