IRI: “Aviko populair hamsterproduct”

Actueel |
31 maart 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Aviko

Aviko behoorde vorig jaar aan het begin van de eerste lockdown tot de populairste hamstermerken in de supermarkt. Dit maakten onderzoeksbureau IRI Worldwide en vakblad Foodmagazine bekend.

Met een meeromzet van 12 miljoen euro, neemt Aviko na Unox en Hak de derde plek in op de ranglijst van merken die profiteerden van de hamsterwoede aan het begin van de coronatijd.

Voor het bedrijf zal deze meevaller vorig jaar welkom zijn geweest. Immers: Aviko is voor 85 procent afhankelijk van omzet in de horeca en de rest van de foodservice. De afzet in deze markten klapte tijdens de eerste lockdown als een pudding in elkaar.

Airfryerspecialiteiten

Foodmagazine maakte samen met IRI net als in voorgaande jaren de Top 100 op van merken die het best scoren in de supermarkt. Bij de Top 10 zitten geen snackmerken. Eén merk steekt er sinds jaar en dag met kop en schouders bovenuit: Marlboro. Het sigarettenmerk zette vorig jaar in supermarkten 559 miljoen euro om; de nummer 2 Coca-Cola volgt op afstand met ruim 381 miljoen euro. De 100 grootste merken hebben opgeteld een jaaromzet van 9,9 miljard euro, goed voor 22,6 procent van de totale supermarktomzet.

Drie jaar geleden gooide Aviko eveneens hoge ogen in een ranglijst van IRI. De nieuwe Airfryerspecialiteiten van Aviko waren in 2018, gemeten in omzet, de op vijf na meest succesvolle nieuwe introductie in de supermarkten.