Thuisbezorgd: aantal orders van 38 miljoen naar 49 miljoen

Actueel |
16 maart 2021 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Foto: Just Eat Takeaway

Het aantal orders van Thuisbezorgd.nl, onderdeel van Just Eat Takeaway, nam vorig jaar fors toe. In 2019 werden 38 miljoen maaltijdbestellingen geplaatst tegen 49 miljoen in het coronajaar 2020. Verder doorbrak Thuisbezorgd.nl een barrière; voor het eerst boekten de Nederlandse bezorgrestaurants en bezorgcafetaria’s via het platform een omzet van gemiddeld boven de ton.

Een andere mijlpaal in 2020: de zogenaamde omzetwaarde ofwel GMV, de waarde van alle bestellingen samen, passeerde voor het eerst de grens van een miljard euro. Ter vergelijking: tien jaar geleden lag dit bedrag nog ruim onder de 100 miljoen euro. In het coronajaar sloten zich ettelijke duizenden nieuwe bezorgadressen aan bij Thuisbezorgd.nl.

Internationaal

Internationaal behoort moederbedrijf Just Eat Takeaway nu tot de grootste facilitaire dienstverleners in de markt van bezorgmaaltijden wereldwijd. Dit is mede te danken aan de overname van Just Eat in april 2020. De komende maanden moet ook de overname van de Amerikaanse concurrent Grubhub beklonken worden.

Ruim half miljard orders

Wereldwijd verwerkte het bedrijf van Jitse Groen vorig jaar ruim een half miljard orders (588 miljoen). Bezorging dóór Just Eat Takeaway zelf, iets dat enkele jaren geleden nog ondenkbaar leek, nam een enorme vlucht. Het aandeel van door het bedrijf zelf afgeleverde maaltijden steeg van 18 naar 26 procent. Dit brengt naast inkomsten veel extra kosten met zich mee: de koerierskosten bedroegen in 2020 liefst 712 miljoen euro.

Deze post is er in belangrijke mate de verklaring voor dat Just Eat Takeaway nog altijd verliesgevend is. In 2019 was het verlies 115 miljoen euro; de sterk uitgedijde company leed vorig jaar 151 miljoen euro verlies.