Smulgids in 10 smulberichten

Actueel |
21 december 2019 |
Leestijd ± 6 tot 8 minuten

Sinds 2011 stond het op het wensenlijstje van de oprichters van vakvereniging ProFri. Het afgelopen najaar tijdens het Frituurwereld Event was het zover; als slotstuk van het vakevenement is de eerste editie gepresenteerd van de Nationale Smulgids. In de gids staan “frituurspeciaalzaken die een omweg waard zijn”. Onder meer via beoordelingen op de nieuwe consumenten-website Smulscore.nl moet de Smulgids uitgroeien tot een sterrengids van de frituurbranche.

De Nationale Smulgids in 10 smulberichten:

1. Smulgids moet uitgroeien tot “sterrengids”

De Nationale Smulgids is bedoeld voor consumenten, liefhebbers van de frituurkeuken, en is met steun van vakvereniging ProFri uitgegeven door het Nederlands Frituurcentrum. In de gids staan ettelijke tientallen frituurspeciaalzaken opgesomd, gerangschikt per provincie, “die in een omweg waard zijn”. Het criterium voor opname in deze eerste editie van de Smulgids: de opgenomen bedrijven dienden in het bezit te zijn van het keurmerk Goed Gefrituurd en/of het keurmerk Met Goud Bekroond. Met andere woorden: in de Smulgids staan de bedrijven die hun vakmanschap lieten toetsen (Goed Gefrituurd) en/of hun onderscheidende specialiteiten lieten keuren (Met Goud Bekroond). De Nationale Smulgids wordt in een oplage van vele duizenden exemplaren verspreid. Daarnaast staan de bedrijven vermeld op het nieuwe platform Smulscore.nl. De Nationale Smulgids moet uitgroeien tot “de sterrengids van de frituurspeciaalzaken in Nederland”.

2. Smulscore: online tool voor consument

Tegelijk met de allereerste Nationale Smulgids, zijn twee websites gelanceerd. Dat zijn Smulgids.nl en Smulscore.nl, platforms die gericht zijn op consumenten. Zij kunnen hier persoonlijke beoordelingen/recensies achterlaten over de frituurspeciaalzaken die zij bezoeken. Hun oordeel kunnen ze uitdrukken door het geven van sterren. De redactie van Smulscore controleert wel voor plaatsing of sprake is van een serieuze recensie. Bedrijven die hoge gemiddelde beoordelingen krijgen, worden na een check op het gebied van vakmanschap opgenomen in komende edities van de Nationale Smulgids. Alle huidige Smulgids-bedrijven en de ProFri-leden zijn al te vinden op Smulscore.nl. Ook andere bedrijven die door consumenten worden aangedragen, zullen in de toekomst worden vermeld. Om de vindbaarheid van Smulscore.nl te vergroten, is aan de website een Smulblog gekoppeld met columns en verhalen over de branche.

3. Persbericht geeft lokaal aandacht

Alle bedrijven die vermeld zijn in de eerste Nationale Smulgids, ontvingen van het Nederlands Frituurcentrum een persbericht voor de media in hun verzorgingsgebied. Ze hoefden slechts hun naam en plaats toe te voegen en konden het versturen. Een groot deel van de vermelde bedrijven was present op het Frituurwereld Event in Houten. Daar werd een professionele foto van de ondernemers gemaakt tijdens de overhandiging van de Nationale Smulgids en het speciale Smulscore-schildje. Op bladzijde 34 zie je deze foto’s, die de ondernemers vergezeld van het persbericht naar de media in hun omgeving konden sturen. De eerste Nationale Smulgids werd tijdens het Frituurwereld Event in Houten officieel overhandigd aan enkele ondernemers die nauw betrokken waren bij de oprichting van vakvereniging ProFri in 2011/2012; Patrick Nieuwveld uit Hoogvliet en Gerard Harzevoort uit Emmeloord.

4. “Keurmerk, zaak van brancheverenigingen”

In zijn toespraak tijdens de presentatie van de eerste Nationale Smulgids, ging Frituurcentrum-directeur Frans van Rooij in op de voorgeschiedenis. Hij zei: “Ook in onze branche waren er de nodige initiatieven om tot een systeem van keurmerken te komen. Dertig jaar geleden leidde dit bijvoorbeeld tot de oprichting van Stichting Erkende Cafetaria’s, de SEC, onder de paraplu van Horeca Nederland. Doel was: een, liefst door de overheid, omarmde erkenningsregeling voor cafetaria’s, snackbars en frituren. Het ministerie van economische zaken stelde destijds zelfs 300.000 gulden beschikbaar om het keurmerk van de grond te krijgen. Toch, van een dergelijke erkenningsregeling kwam het niet. Wel leidde de SEC tot de oprichting van Kwalitaria; nu de grootste cafetariaformule van Nederland onder de paraplu van formulehuis FFC. Ook onze zuiderburen deden soortgelijke pogingen. Dat leidde tot het label Best Frites. Hoewel je het keurmerk her en der nog tegenkomt, is het nooit branchewijd aangeslagen. Mogelijk komt dit doordat Best Frites het initiatief was van een groothandel en niet uit de branche zelf kwam. Bij ProFri geloven we dat keurmerken alleen kans van slagen hebben als ze uit de koker komen van een branchevereniging. Andere initiatieven zijn, bijvoorbeeld vanwege commerciële belangen, vaak gedoemd te mislukken.”

5. “Branche heeft vele kampioenen”

In de Nationale Smulgids zijn onderscheidende frituurspeciaalzaken opgenomen zonder dat sprake is van een ranking. In zijn toespraak bij de presentatie van de Smulgids, roerde Van Rooij ook de onwenselijkheid van ranglijsten in de branche aan. “Het past niet om van de bevindingen een ranglijst te maken. Ondernemen is immer geen wedstrijd. Een branche heeft niet één kampioen maar vele kampioenen. In zekere zin, zoals onze voorzitter Hans Hus eerder al zei, is elke ondernemer elke dag de kampioen van zijn eigen zaak. Én als het goed is óók van zijn eigen verzorgingsgebied. Vakvereniging ProFri is nooit voorstander geweest van rangschikkingen als Cafetaria van het Jaar, de opvolger Cafetaria Top 100 en de AD Friet Test. Alle organisatoren van deze verdwenen “ondernemerswedstrijden” hadden direct of indirect een commercieel belang. Het vakblad hoopte op veel sponsoren en advertenties; het Algemeen Dagblad wil kranten verkopen. Het is waarschijnlijk om deze reden dat de krant soms uiterst badinerend schreef over bedrijven die laag op de lijst stonden. Beide ranglijsten verdwenen onlangs gelukkig van het toneel.”

6. “Smulgids moet verder groeien”

Tijdens zijn toespraak bij de lancering van de Smulgids zei Frans van Rooij verder: “Deze eerste editie van de Nationale Smulgids bevat nog maar een beperkt aantal namen en adressen. We zien de gids nadrukkelijk als basis om uiteindelijk te komen tot een sterrengids met vele honderden bedrijven. Het komende jaar zullen we, naast de twee keurmerken, nieuwe, zo objectief mogelijke criteria aanleggen om de gids in de toekomst te laten groeien. Hierin zal de Smulscore dus zeker een rol spelen. Onze overtuiging is: na vandaag zal de Smulgids gaan groeien en bij elke editie een beetje dikker worden. Het uiteindelijke doel? Misschien wel een gids zoals consumentenblad Lekker, dat één keer per jaar rond de feestdagen verschijnt en in menige schoen of onder een kerstboom terecht komt.”

7. Lid van ProFri krijgt Smulgids-voordelen

ProFri linkt het lidmaatschap van de vakvereniging aan de Nationale Smulgids en vermeldingen op de Smulscore.nl. Wie kiest voor het uitgebreide ledenpakket ProFri Pro, kwam al in aanmerking voor bedrijfsaudits om het keurmerk Goed Gefrituurd te behalen.
Dit betekent nu ook dat, indien dit keurmerk wordt behaald, Pro-leden een vermelding krijgen in de Nationale Smulgids, de bijbehorende website en een Smulscore-plaquette ontvangen. Wie kiest voor alleen een ProFri-basislidmaatschap, weet zeker dat zijn naam wordt vermeld op de website Smulscore.nl, waar klanten hun beoordeling kunnen achterlaten. Alle leden van ProFri ontvangen begin 2020 een Smulscore-button die ze kunnen toevoegen aan hun eigen bedrijfswebsite. Zodoende wordt de drempel voor klanten om een recensie achter te laten verlaagd.

8. Moet Reitz in de Nationale Smulgids?

Nederland heeft heel veel onderscheidende frituurspeciaalzaken, pareltjes van de branche met een lange staat van dienst. Onder deze cafetaria’s, snackbars en frituren zijn de nodige bedrijven die niet zijn aangesloten bij vakvereniging ProFri. Laten we een concreet voorbeeld nemen: Reitz in Maastricht, voor zover wij weten de oudste (anno 1909) nog bestaande frietzaak van ons land. Iedereen met hart voor de branche zal van oordeel zijn dat dit soort bedrijven eigenlijk een plekje verdienen in de Nationale Smulgids. Uitgever het Nederlands Frituurcentrum overweegt dan ook om een systeem van wildcards te ontwikkelen; een classificatie op zo objectief mogelijke basis. Zodat ook deze bedrijven kunnen worden opgenomen in de Nationale Smulgids. Of dit systeem er werkelijk komt en hoe het eruit zal zien, wordt binnenkort bekend gemaakt.

9. Breed assortiment: is dat onderscheidend?

De verantwoordelijkheid over de teksten die zijn vermeld bij bedrijven in de Nationale Smulgids, ligt bij de redactie en uitgever het Nederlands Frituurcentrum. Wel kregen alle Smulgids-ondernemers de tekst vooraf ter inzage. Uitgever Frans van Rooij zegt: “Het viel ons op dat veel ondernemers de tekst zien als een soort reclame-uiting. Dat is het echter niet. In de begeleidende teksten leggen we juist de nadruk op de onderscheidende aspecten van de frituurspeciaalzaken. Dat kan de sfeer zijn, de mate van gastvrijheid, de ligging, de inrichting en natuurlijk kun je je ook onderscheiden met bepaalde producten uit het assortiment. Het viel ons op dat veel bedrijven juist de nadruk willen leggen op hun ‘brede assortiment’. De vraag is of dit onderscheidend genoeg is om de hedendaagse consument tevreden te stellen. Klanten willen juist tegenwoordig iets bijzonders, een beleving.”

10. “Communicatie in branche moet beter”

De redactie van de Nationale Smulgids nam de informatie op sociale en andere media van de vermelde bedrijven onder de loep. Hierbij viel op dat veel cafetaria’s, snackbars en frituren daaraan nog het nodige kunnen verbeteren. Uitgever Frans van Rooij: “Bij de nodige bedrijven kom je onmiddellijk terecht op hun bestelsite voor bezorging. Dat is niet klantvriendelijk voor mensen die alleen informatie over jouw bedrijf willen. Verder viel ons op, dat soms zelfs essentiële informatie ontbrak. Zoals de openingstijden en informatie over specifieke klantenwensen zoals halal, het vegetarische en/of veganistische aanbod, allergeenvrije snacks en rolstoeltoegankelijkheid. Dit soort gegevens kan essentieel zijn; je wilt immers iedereen graag in jouw zaak verwelkomen. Verder was niet zelden sprake van taalfouten en belabberde foto’s. Het is als professional zaak ook op dit gebied te investeren in je vakmanschap.” Een goede raad van Van Rooij: “Houd de informatie kort, bondig en visueel aantrekkelijk. Het mag nooit een wirwar worden, want dan raakt de klant het spoor snel bijster. Als je het helemaal goed wilt doen, neem je een (lokale) communicatiespecialist in de arm.”

http://www.frituurcentrum.nl
http://www.profri.nl
http://www.smulgids.nl
http://www.smulscore.nl

Dit artikel is reeds eerder verschenen in Frituurwereld Editie 14 – Winter 2019-2020