Frituurspecialiteiten haal je bij de….

|
21 december 2019 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Frituurspeciaalzaak Friterie – UZ Media

Frituurspeciaalzaken. De term kon je op Google eigenlijk tot voor kort niet vinden. De publiciteit rond de verschijning van de Nationale Smulgids en de lancering van Smulscore.nl heeft hierin verandering gebracht. Als je nu zoekt op “frituurspeciaalzaken” krijg je vele tientallen treffers; allemaal websites die het persbericht plaatsten.

Dat geldt overigens nog niet voor de enkelvoudige vorm “frituurspeciaalzaak”. Er zijn dan ook de nodige ondernemers die bedenkingen hebben bij deze term. “Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg,” menen zij. In elk geval; de verzamelnaam “frituurspeciaalzaken” kwam door jouw vakblad Frituurwereld in de omloop. Er is een heel praktische reden om te spreken van frituurspeciaalzaken. Dat is deze: ons land kent eigenlijk geen eenduidige benaming voor frituurbedrijven. Cafetaria, snackbar en, vooral in Zuid-Nederland, frituren zijn de meest gebruikte termen.

Maar er is een wirwar aan termen; van smikkelbar tot snacksalon, van automatiek tot restaria (niet te verwarren met de formule Restaria). Nieuwe of verbouwde frituurzaken laten bovendien steeds vaker typenamen als “cafetaria” achterwege. Ja. Voor een vakblad als Frituurwereld is het dus heel praktisch om te spreken van “frituurspeciaalzaken”. Net zoals je groentespeciaalzaken en modespeciaalzaken hebt. En de ondernemers die frituurspeciaalzaken uitbaten, worden door vakvereniging ProFri frituurprofessionals genoemd. Het Vlaamse begrip “frituristen” is trouwens ook erg fraai, vind je niet? Hoe je het ook wendt of keert: frituurspeciaalzaken is een term die de lading aardig dekt. Jij bent een echte specialist; je hebt toch niet voor niks zo’n peperdure bakwand in jouw bedrijf staan?

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 14 – Winter 2019-20