Jumbo’s frietzakmodel

|
11 december 2018 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Frits van Eerd – Jumbo supermarkten

Frits van Eerd houdt er een opmerkelijk organisatiemodel op na. De directievoorzitter van familiebedrijf Jumbo Supermarkten ziet het model namelijk als een “omgekeerde piramide en dus een frietzak”. Van Eerd liet in een interview weten het bedrijf niet top-down te besturen als een piramide, maar dus andersom.

Van Eerd verklaart in een vraaggesprek met De Ondernemer: “Onze organisatie is geen piramide waar ik als baas bovenin de punt zit. Ik zie de structuur meer als een omgekeerde piramide, een frietzak, waarin ik onder in het puntje zit. Ik wil ook niet die baas zijn die van bovenaf orders uitdeelt. Ik heb liever dat ik warmte uitstraal die van onderaf bovenin die frietzak terechtkomt.”

Van Eerd wil hiermee dus zeggen: de bedrijfsleiding zit onderin en luistert vooral naar wat er speelt in het concern en bij de klanten. Vooral dat laatste is volgens deskundigen belangrijk. Ooit zei een marketingspreker al eens op een ProFri-bijeenkomst: “De klant is iemand die voor jouw bedrijf nog geen beter alternatief heeft gevonden.” Daarom deze raad: bestuur ook jouw bedrijf als een frietzak. Blijf luisteren wat de klant bezighoudt én straal als het laatste frietje in de zak jouw warmte uit naar boven.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 10 – Winter 2018-19