Kennis delen: kijken bij collega’s

Achtergrond |
21 juni 2018 |
Leestijd ± 2 tot 4 minuten

Gedachten uitwisselen, nieuwe ideeën opdoen, met elkaar in discussie gaan. Het behoort tot de kerntaken van vakvereniging ProFri om leden met elkaar in contact te brengen. Twee weten immers altijd meer dan één. Door het delen van kennis worden de frituurbedrijven sterker en wordt de branche krachtiger. De jaarlijkse regiobijeenkomsten van ProFri zijn een uitgelezen kans om als frituurprofessionals bij elkaar een kijkje in de keuken te nemen. Hoe los jij dit op? Hoe ga jij daar eigenlijk mee om ? Oh, doe jij dat zo! Ga ik ook eens proberen!

Foto ProFri en Nederlands Frituurcentrum

Veel ondernemers zijn einzelgängers. Het is een beetje eigen aan het ondernemerschap, zeker in de horeca. Maar het kàn dodelijk zijn als je alles blijft doen zoals je het al twintig jaar deed. Zeker in deze tijd. Onze economie staat meer dan ooit in het teken van delen. Het delen van ervaring en knowhow levert per definitie krachtiger bedrijven op. “Delen” is het toverwoord voor de snelgroeiende start-ups van vandaag de dag. Blijf je als ondernemer zelf steeds opnieuw het wiel uitvinden tussen jouw eigen vier muren, dan is het risico levensgroot dat je bedrijfsblind wordt. Na verloop van tijd hol je achter de feiten aan en word je links en rechts door concurrenten ingehaald. Ja, ook in de horeca. Niet voor niets vond de afgelopen jaren met name in de grote steden een totale metamorfose plaats. De plek van honderden klassieke horecabedrijven is daar ingenomen door nieuwe concepten met nieuwe smaken.

Regiobijeenkomsten

Sinds de oprichting zes jaar geleden houdt ProFri elk jaar de nodige regiobijeenkomsten. Het recept is simpel, maar de belangstelling telkens weer groot, zodat de maximaal tien tot vijftien plekken per bijeenkomst vaak zijn “uitverkocht”. Ja, er zijn veel ProFri-leden die graag gaan kijken bij bedrijven van collega’s. Zeven regiobijeenkomsten hield ProFri afgelopen maart en april. Kriskras door het hele land. De regiobijeenkomsten werden dit jaar op 5 maart afgetrapt bij Restaria Helden in Limburg, een bedrijf dat onderdeel is van de nieuwe formule van groothandel Bidfood. Aangemoedigd door een artikel over Restaria dat eerder in Frituurwereld stond, kwamen leden van ver weg om het bedrijfsconcept te bekijken. De bedrijven die in de weken daarna aan bod kwamen waren Verhage Floriande in Hoofddorp, De Uitdaging in Voorthuizen, ’t Smidshuis in Rijsbergen, ’t Wapen van Stellendam, Eetpaleis ’t Vosje in Berlicum en Snacksalon ’t Middelpunt in Wezep.

Rondleiding

Een regiobijeenkomst begint steevast met een rondleiding door het gastbedrijf. Hierbij worden alle ruimtes bekeken. Van het terras tot de vettonnen achter de zaak. De gastheer of gastvrouw licht alles toe. Dee meest gestelde vraag is steevast “Maar hoe doe je dan dit of ga jij in de dagelijkse praktijk om met dat?” Na de rondleiding komen actuele brancheonderwerpen aan bod. Secretaris Frans van Rooij en een lid van het ProFri-bestuur spreken de leden bij over zaken als de nieuwe horeca-cao en de Europese richtlijn voor acrylamide. Maar ook andere onderwerpen kwamen ter sprake. Zoals de openbaarmaking van testresultaten door de NVWA, het bakwandonderzoek van ProFri en het Nederlands Frituurcentrum, de nieuwe werkgeversorganisatie Nieuwe Horeca Nederland en de keerzijde van bezorging en bestelplatforms. Maar elk onderwerp dat aanwezige leden hoog zit, kan besproken worden.

Uitwisseling

Zowel tijdens de rondleiding als tijdens de gesprekken en de afsluitende lunch wordt er daarnaast veel praktische kennis uitgewisseld tussen de leden onderling. Op het gebied van de piekdrukte, de routing, de logistiek, personele kwesties en vele andere zaken uit de dagelijkse praktijk. Ja, de regiobijeenkomsten van vakvereniging ProFri zijn een probaat middel tegen het risico van bedrijfsblindheid. Houd dus goed in de gaten wanneer ProFri weer de hort op gaat!

www.profri.nl/activiteiten/bijeenkomsten

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 8 –Zomer 2018