Frituur Festival groeit door

Trivia |
21 juni 2018 |
Leestijd ± 1 tot 2 minuten
Pompe Boltsje – De Bruine Fruitschaal

Eerder berichtte Frituurwereld op deze pagina’s al uitgebreid over het fenomeen Frituur Festival. Het is een initiatief van de eigenzinnige grafische vormgever Jornt Weersing en zijn stichting De Bruine Fruitschaal. Weersing schreef al menige vernuftige nieuwe snackcreatie op zijn naam. Zoals de Carbo Kroket (smaak: Carbonara), de Brunebed (falafel op z’n Drents) en de Bolo Schijf (met een vulling van spaghetti Bolognese.

In Leeuwarden en Groningen hield Weersing gesteund door derden bovendien vorig jaar Frituur Festivals met allemaal smaakmakers uit de frituur. Aangemoedigd door het succes van deze festivals, lijken de initiatieven van Weersing verder te groeien. In Leeuwarden werd in mei voor de tweede keer in successie een festival gehouden. In oktober beleeft ook het evenement in Groningen zijn tweede editie.

Weersing kwam ondertussen op de proppen met een Fries snackbroodje. Het hartvormige Pompe Boltsje is geïnspireerd door de zogenaamde rode “pompeblêden” in de vlag van Friesland. Het broodje (“boltsje”) is belegd met een hartvormige kipsnack. Inmiddels zijn de snackinitiatieven van Weersing meer dan een niche. Groothandel VHC Actifood steunt hem met zijn Pompe Boltsje. Aardig om te weten: de bezoekers van de frituurfestivals zijn overwegend millennials, een doelgroep die in de traditionele cafetaria is ondervertegenwoordigd. Doel van Weersing: een Frituur Festival in “snackhoofdstad” Tilburg (en andere steden).

http://www.debruinefruitschaal.nl

Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine Frituurwereld nummer 8 – Zomer 2018